Udstrækning efter træning

Efter træning strækker du ud igen. Glemmer du det, får du lettere stive og korte muskler.

Udstrækning

UDSTRÆKNING Udstrækning øger bevægeligheden i leddene og gør dig mere smidig.

Stræk

  • Selve strækket skal være behersket og roligt. Stræk, til du føler en let spænding i musklen.
  • Hold stillingen i ca. 15 sekunder, og øg så strækket en smule. Hold også dette stræk i 15 sekunder.
  • Dette gentager du to gange for hver øvelse.
  • Undgå for huggende bevægelser, da du ellers risikerer at rive muskelfibre over og beskadige kolde sener. Samtidig vil dine muskler forsvare sig mod pludselige ryk ved at trække sig sammen - og så er enhver strækøvelse temmelig nytteløs.
  • Du skal ikke forcere et stræk, så det gør ondt på musklen. Du må kun mærke strækket.

Afspænding

  • Du skal slappe af i kroppen og trække vejret roligt og regelmæssigt, når du strækker ud. Derved slapper du af i den muskel, du strækker ud, og du kan komme dybere ned i udspændingen, uden det gør ondt. Blodgennemstrømningen til musklen bliver heller ikke bremset af, at musklen er spændt. Desuden får musklen ilt og næring, som den har brug for efter træning.
  • Læg mærke til, om du har tendens til at holde vejret, når du strækker ud. Det er en klassisk fejl, idet man ofte holder vejret, når noget føles ubehageligt.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background