tre piger løber en tur. træningsmotivation.

Genfind træningsglæden

Find vejen til ægte træningsglæde med fire motiverende råd, og gør din træning sjov og let som en leg.

25. august 2016 af Rikke Rønholt & Lisbet Jensen

4 råd til at genfinde træningsglæden

  • Bestem selv, og tag ansvaret. Du er mest motiveret og tilfreds, når du selv kan bestemme over det, du skal og gør. Udnævn derfor dig selv, som projektleder for din træningsindsats. Tænk over, om dine mål er realistiske i forhold til den tid og det fokus, DU reelt har lyst til at give din træning, og glem de dårlige undskyldninger. 

  • Du har sikkert prøvet at lave noget, ”der gik sport i”. Udtrykket dækker over det boost af indre motivation, du kan opleve, når du bliver grebet af at løse en opgave bedst muligt. Den ægte motivation kommer, når du giver plads til glæden ved at lære noget om og af den form for motion, du har valgt. Fordyb dig derfor i det, du laver, sæt mål om kvalitet frem for kvantitet og gør plads til leg i din træning. 

  • Forstå, hvorfor du gør det. Kortsigtede mål som en marathon eller et mål om at tabe 5 kilo forsvinder, når du har opnået dem. 

  • Forstå, hvorfor du gør det. Kortsigtede mål som en marathon eller et mål om at tabe 5 kilo forsvinder, når du har opnået dem. Derfor udløser du først ægte indre motivation, hvis du kan se et højere formål med det, du gør. Hvis du mest træner for din forfængeligheds skyld – for at blive slank eller fit – har du sandsynligvis ikke formål nok. Tænk over, hvad er vigtigt i netop dit liv? Lav en liste over de tre ting, du allerhelst vil have eller opnå i dit liv. 

  • Meld dig ind i et træningsfællesskab. Det kan være fast, hvor du træner med de samme
    hver uge, eller mere løst, hvor du måske kun træner sammen med andre en gang om ugen og resten alene. Identificer dig med en træningsform. Mange træningsformer kan man dykke ned i, så man bliver en del af et fællesskab – også lidt på afstand. Du kan eksempelvis tage med på en aktiv tur. Det boomer med aktive rejser, hvor mange tager af sted for fx at dyrke yoga eller løbe trailløb. I FORM arrangerer fx også powerweekender i Rebild Bakker.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: