Træn på sjove måder

Der er én regel, der altid bør overholdes, når du bliver bedre på rulleskøjter - det skal hele tiden være sjovt!

Inlinerne er en god måde at få motion og frisk luft på. Mulighederne er mange. De fleste tager en tur, når de har lyst. Andre træner mere målrettet efter særlige træningsskemaer - for eksempel frem mod et udvalgt løb, hvor de vil have formen til at toppe.

Grundlæggende gælder det om at have det sjovt. Og det kan man ved at variere træningen. Du kan eksempelvis varme op i roligt tempo ti minutter, sætte lidt mere fart på de næste ti minutter og herefter træne teknik. Eller du kan efter opvarmningen dyrke intervaltræning og slutte af med en længere tur i langsomt tempo.

Opvarmning

Spurt ikke af sted med det samme, for det giver risiko for muskelforstrækninger og andre skader. I stedet skal du rulle i et roligt tempo, indtil muskler og led i hele kroppen er varmet op.

Fartleg

Hvis I er to, der træner sammen, så prøv at lade den langsomste få et forspring på for eksempel et minut. Det er så opgaven for den hurtige at fange "sneglen" i løbet af en forud aftalt distance. Hvis målet er en iskiosk, kan taberen passende spendere byens største hjemmelavede isvaffel på vinderen!

Intervaltræning

Dette er en træningsform, som presser dig til det yderste i korte perioder. Ideen er at få pulsen op i nærheden af maksimum og holde den der i et halvt minut. Kroppen syrer til, men med intervaltræning flytter du efterhånden grænsen for, hvornår det sker. Derved kan du i løbet af et stykke tid holde til mere og løbe hurtigere og længere.

En sjov form for intervaltræning er at lade alle bakker være en udfordring. Når du kommer til stigningen, skal du løbe op ad den i det højest mulige tempo. Din puls skal nå at falde, inden næste interval/bakke. Dyrk ikke intervaltræning hver dag - det kan motionist-kroppen slet ikke holde til.

Tekniktræning

Her skal du bruge et lukket område - eksempelvis en tom parkeringsplads - hvor du træner forskellige manøvrer. Tekniktræning kan for eksempel omfatte bremseøvelser eller slalomøvelser mellem tomme plastflasker. Hvis du sigter efter at få en god tid i et motionsløb, er det vigtigt at opøve dine svingevner.

Rulleri

Når du har trænet et stykke tid og er sikker i at styre skøjterne uden at falde, er du nået dertil, hvor inline-sporten skal bruges til andet end almindelig fitness. Glæd dig. For der er masser af muligheder for at udvikle sig.

Speedskating

Her gælder det om både at løbe hurtigt og langt, og der arrangeres faktisk en del løb for både motionister og konkurrenceløbere. Der kræves udholdenhed og megen forudgående træning. Til gengæld risikerer du at blive så bidt af denne sport, at du bliver slave af gode træningstider. Men det gør ikke noget, for så vil dit konkurrenceinstinkt sikre, at du konstant er i god form, lægger smøgerne på hylden og drikker færre øl.

I speedskating benytter topløberne meget lette skøjter, som stort set ikke yder støtte til foden. Men motionister kan snildt nøjes med almindelige allround-skøjter.

Hockey

De moderne inline-skøjter blev udviklet af ishockeyspillere, der også ville træne om sommeren. Så der findes naturligvis inline-hockey, som kan spilles overalt, hvor der er store, flade områder.

Redskaberne er en puck og ishockeystave. De inline-støvler, der bruges til hockey, er i læder og har tykke snørebånd. Snuderne er forstærket for at beskytte mod asfalten.

Street- og rampeskating

Hvis der stadig er en legesyg knægt gemt i dig, så er street- og rampeskating sagen. Men det kræver øvelse, og du må være forberedt på knubs. Når du kører på rampe, går det op og ned i en bane, der er formet som en æggeskal. Variationerne er nærmest uendelige og inkluderer drabelige hop op over kanten.

Foruden beskyttelsesudstyr kræves der meget stive skøjter, da de skal reagere direkte på alle bevægelser. De stive skøjter bruges også til street-skating, hvor den står på alle mulige tricks. De kan udføres på gaden, men det smarteste er at dyrke street i skateparker, hvor forhindringer fra gadebilledet som gelændere og trappetrin er stillet op.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background