Frida Hallqvist: Mave-benløft

En elastik er alt, hvad du behøver til øvelserne, men den SKAL du så også have. 

© Jakob Helbig

Mave-benløft med elastik

Nå de dybe, de lige og de skrå mavemuskler med denne effektive styrketræningsøvelse.

19. juni 2017 af Frida Hallqvist

Sådan laver du mave-benløft

Startposition

  • Placér elastikken under din ene fod, løft benet op i luften, og hold elastikken spændt. 
  • Bøj det andet ben nede på gulvet. 
  • Spænd op i dine mavemuskler, og hold ryggen rank.

Øvelsen

  • Træk vejret ind, og sænk dig langsomt ned igennem ryggen, samtidig med at du strækker benet med elastikken foran dig, stadig oppe i luften. 
  • Pres lænden ned i gulvet, men hold hovedet oppe. 
  • Pust ud, og kom langsomt op igen til siddende position. 
  • Der skal hele tiden være en let modstand i elastikken, men jo mindre spænding i elastikken i denne øvelse, jo hårdere bliver den. 
  • En helt stram elastik giver din fod noget at stemme imod, hvilket gør det nemmere at komme op at sidde.

Muskler, du træner: De dybe, de lige og de skrå mavemuskler.

Begynder: 40 sek. øvelse + 20 sek. pause. Lav 6 sæt (skift ben efter hvert sæt).

Øvet: 50 sek. øvelse + 10 sek. pause. Lav 6 sæt (skift ben efter hvert sæt). 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler