Skal jeg styrketræne og løbe samme dag?

Jeg løber og styrketræner – men hvordan skruer jeg bedst min træning sammen, så kroppen kan nå at restituere ind imellem passene?

bliver ikke belastet af en hård løbetur, så træn bare dem dagen efter.

SVAR Hvis du gerne vil styrketræne dine ben med tung belastning, er det optimalt, hvis bentræning og løbetur ligger adskilt af en hviledag. Men er det ikke en mulighed for dig rent logistisk, kan du styrketræne om morgenen og løbetræne om aftenen.

Dagen efter hviler du så benene og kredsløbet ved at holde helt fri eller fx tage en let cykeltur eller en tur i svømmehallen. Typisk er kroppen lettere ødelagt 24-48 timer efter en hård træningsbelastning, og tommelfingerreglen er derfor, at det, du pressede i dag, bør du give hvile i morgen. En hård løbetur er strabadserende for hjerte, lunger og benenes led og sener.

Til gengæld er kropskernen stort set upåvirket, og det samme er musklerne i bryst, ryg, skuldre og arme. Dem må du derfor rigtig gerne træne dagen efter en løbetur.

Den optimale træningsuge

  • Mandag: Hårdt løb
  • Tirsdag: Styrketræning, overkrop
  • Onsdag: Styrketræning, ben
  • Torsdag: Fri
  • Fredag: Hårdt løb
  • Lørdag: Styrketræning, overkrop
  • Søndag: Fri

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background