Må jeg træne, hvis jeg er øm?

Ømhed efter træning kan både være et harmløst signal og et advarselstegn. Se hvornår du skal op på hesten igen og hvornår du bør tage en pause på sofaen.

Kvinde holder flaske

Ja det er o.k. at træne, når man er øm...

Hvis ømheden er moderat, og du har fuld bevægelighed, er det o.k. at træne. Du kan bare ikke regne med, at du kan tage lige så mange gentagelser, som du normalt kan, eller løbe lige så langt. Lyt til din krop – og også gerne til princippet om at holde en hviledag mellem to træninger.

Nej det er ikke o.k. at træne, når man er øm...

Hvis ømheden giver dig problemer med at gå eller løfte dine arme, har du bedst af at holde en ekstra hviledag. Pausedagen(e) bruges til at genopbygge din krop og høste resultaterne af træningen, så selvom den generelle anbefaling er én hviledag, kan det sagtens være, din krop har brug for to. Gå evt. en tur i stedet, så du får bevæget dig! Den øgede blodcirkulation vil hjælpe din ømme krop hurtigere tilbage til normale tilstande.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background