Løb dig lykkelig

Du har måske prøvet det. Du føler du flyver af sted på løbestien og mærker hverken sidestik eller udmattelse. Formodentlig har du oplevet runner's high, og hvis ikke kan du øge dine chancer med nedenstående tips.

kvinde i løbetøj

Fed musik i ørene kan være en genvej til det eftertragtede runners high

© iStock

Benene syrer til, men pludselig mærker du hverken kramper eller sidestik. Til gengæld føles det, som om du uden problemer kunne løbe en gazelle til udmattelse. Endorfiner vælter ud i blodet, når du løber, og det er blevet kendt som fænomenet runner´s high.

Runner's high stammer fra vores forfædre

Sult er en stærk motivationsfaktor, så forskerne mener, at vi har udviklet runner's high som et incitament til at finde mad. Når vores forfædre var ved at være sultne og udmagrede og derfor udskilte meget lidt mæthedshormon, kunne de jo ikke, som vi, bare snuppe en bøf, der stod i køleskabet og ventede på at blive smækket på grillen. Det var derfor smart, at de blev belønnet med naturlige velværestoffer som endorfiner, når de blev ved og ved med at løbe, til de fik fat på en lækker kanin.

Sådan krækker du koden til løberusen

  • Løb langt
    Hvis du drømmer om, at stigningerne pludselig vil føles lidt fladere, skal du ikke stoppe op halvvejs på ruten. Runner's high indtræder normalt først efter længere tids løb.

  • No pain – no gain
    Der strømmer flere cannabinoider rundt i kroppen, når man dyrker hård fysisk aktivitet. Måske fordi stofferne udskilles som respons på, at det gør lidt nas.

  • Skru forventningerne op
    Tro kan som bekendt flytte bjerge, og tro kan også flytte signalstoffer i hjernen. Forvent, at den næste løbetur bliver en oplevelse for livet. Alene forventningens glæde kan bevirke, at du udskiller markant flere endorfiner og dermed øger dine chancer for at opleve runner's high.

  • Træn udendørs
    Vi producerer generelt flere lykkebringende endorfiner, når træningen foregår ude i den fri natur.

  • Hør musik
    Hurtig og høj yndlingsmusik sætter ikke blot fut i fødderne, det sætter også ekstra gang i hjernens belønningssystem, så du ikke så let rammer muren.

  • Morgenløb er magisk
    Mange sværger til morgenløb på tom mave. En mulig forklaring kan være, at udskillelsen af leptin fra fedtvævet efter nattens faste er lav, og det skulle i følge forskningen have betydning for chancerne for at opleve runner´s high.

  • Tag din veninde med
    Du øger dine chancer for en god oplevelse, hvis du finder en løbemakker. Forskning fra Oxford University viser fx, at roere, der træner sammen, udskiller flere endorfiner end de, der ror alene.