Annonce

3 nemme trin til at behandle akutte løbe- og træningsskader

Vil du undgå, at smerter holder dig ude af træning længere end nødvendigt? Her er effektive tips til, hvad du skal gøre, når du støder på akutte smerter.

billede-1-3-nemme

Hvis du er vild med at træne og elsker den energi, det giver dig, er der sikkert ikke noget værre for dig end skader. Hvis du pludselig støder på noget, som gør, at du ikke længere kan gøre det, som du plejer, kan du føle dig magtesløs og rastløs.

Derfor vil vi gerne hjælpe dig. I samarbejde med apoteket, som er eksperter, når det kommer til akutte smerter, får du her de bedste råd til at håndtere det, når uheldet pludselig er ude, så du hurtigere kan blive smertefri og komme tilbage på løbebanen.

1. Reagér så hurtigt som muligt

Hvis du støder på en akut smerte – fx en forstuvet fod eller ondt i knæet, bør du reagere hurtigt. En effektiv indsats kan gøre en stor forskel for processen med at blive smertefri.

Ved skader i muskler, sener og led bør du bruge RICE-princippet. Det står for Rest (ro), Ice (køl området ned), Compression (læg en stram bandage) og Elevation (hæv det skadede område over hjertehøjde så meget som muligt i 24-72 timer). Det mindsker nemlig hævelsen.

Derudover bør du tage smertestillende med det samme. Grunden er, at akutte smerter nedsætter kroppens smertetærskel, og på sigt kan det udvikle sig til langvarige smerter, hvis de ikke behandles tilstrækkeligt. Behandlingen bør ikke vare mere end 3-7 dage. Har du mistanke om knoglebrud eller andet alvorligt, bør du tage på skadestuen.

Billede-2-3-nemme

BILLEDE-2-3-NEMME Det er super ærgerligt, når akutte smerter sætter en stopper for løbeturene. Heldigvis kan den rette behandling få dig hurtigere tilbage, så du igen kan få pulsen i top.

2. Lær, hvordan du bruger smertestillende medicin bedst

Smertestillende medicin kan hjælpe på mange akutte smerter – men hvilken skal du bruge? Som udgangspunkt anbefales paracetamol, da det har færrest bivirkninger. Er der tegn på betændelse (fx rødme og hævelse), kan du i stedet bruge ibuprofen, som er et såkaldt NSAID, der dæmper betændelsestilstandene i vævet. Ibuprofen må dog kun bruges efter aftale med lægen, hvis du er i en risikogruppe, som fx hvis du har mavesår eller en hjerte-kar-sygdom. Ibuprofen og andre NSAID’er fås også som gel- eller creme til lokal behandling af smerter og kan bruges ved fx forstuvninger eller fibersprængninger. Du bør dog aldrig kombinere gel eller creme, der indeholder ibuprofen (eller et andet NSAID), med anden medicin, der indeholder ibuprofen (eller et andet NSAID).

Når det gælder akutte smerter, bør du forsøge at fjerne smerten med smertestillende medicin mest muligt. Er smerterne kommet af en overbelastning, er det ikke sikkert, du har brug for smertestillende – med mindre du for eksempel har svært ved at sove.

3. Kom hurtigt i gang med at bevæge dig

Det er en naturlig refleks, at du gerne vil skåne det område, hvor du har smerter, hvad enten det er en forstuvet ankel eller ondt i ryggen. Det er dog vigtigt, at du kommer hurtigt i gang med at bevæge området igen. Bevægelse fremmer nemlig blodgennemstrømningen og gør, at du hurtigere kan blive smertefri.

Så selvom det kan være fristende at lægge dig i sengen, hvis du fx har ondt i ryggen, fremmer det sjældent helingen. Ved akutte smerter bør du i stedet komme i gang med fysisk aktivitet. Det vigtige er at finde balancen – så gå forsigtigt frem, og find den optimale belastning, hvor smerten ikke forværres.