Varier dit løb – og kom i form

Din løbeform bliver sjældent bedre af at løbe den samme rute på samme tid. Læs her, hvordan du kan udbygge din træning og blive en bedre løber.

Vejen til en forbedret tid er variation.

© Jacob Helbig

Variation motiverer og stimulerer din form.

Prøv at skrue op for intensiteten eller øge distancen – eller endnu bedre: Gøre begge dele. 1-2 gange om ugen skruer du på intensitetsknapperne, mens du gør den tredje tur til en lang tur, der gradvist gøres længere og længere.

En god rettesnor er at øge langturen med 10 procent om ugen. Mere end det bliver for hårdt, så lad være med at overdrive.

Synes du, at det er for hårdt at løbe de lange ture, kan du med fordel konvertere til 5:1-modellen, hvor du løber 5 minutter i dit almindelige tempo, går 1 minut med raske skridt og dernæst løber 5 minutter, går 1 minut osv. De små afbræk gør det lettere at tilbagelægge lange distancer, for mens du går, får benene lov til at sunde sig, pulsen falder til ro, og hovedet kan indstille sig på endnu en omgang løb.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background