Annonce

Lad ikke dryp eller lækager holde dig tilbage: Her er ekspertens bedste tips til at føle dig tør og tryg hele træningen

Hvis du ikke stoler på din blære, når du dyrker motion, er du langt fra alene. Få gode og konkrete råd fra en ekspert, så du kan få kontrollen, friheden og træningsglæden tilbage.

Oplever du også, at træning og aktivitet gør, at du ikke altid har kontrol over blæren? Du er absolut ikke alene. Urinlækage er enormt udbredt, og det er faktisk noget, som hver fjerde danske kvinde har oplevet. Det skal bare ikke holde dig tilbage fra at dyrke motion, løbe eller gøre andre ting, som du elsker.

Og det behøver det heldigvis heller ikke. Vi har talt med eksperten Josefine Grandin, som har masser af råd, så du kan føle dig komfortabel, tryg og få træningsglæden tilbage. Enhver kvinde skal nemlig kunne leve et lige så aktivt liv, som hun har lyst til.

#1: Bliv ved med at træne – særligt din bækkenbund

Motion er vigtigt for vores sundhed. Det forhindrer diabetes, forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme og reducerer depression, og desuden viser masser af forskning, hvor vigtig motion er for vores hjerner. Så inkontinens bør ikke begrænse din træningsglæde. Faktisk er det særligt en god idé at dyrke motion, hvis du har problemer med urinlækage, da motion modvirker overvægt og forstoppelse, som kan forårsage en forværring af inkontinens.

Glem ikke at træne core. Det skaber styrke og stabilitet i underlivet og ryggen og er godt for din bækkenbund. Du bør også lave bækkenbundstræning for at forebygge og behandle stressinkontinens, som viser sig i form af urinlækage i forbindelse med fysisk aktivitet eller ved host og nys. Vi har nemlig brug for en stærk bækkenbund for at give ordentlig støtte, når der skabes tryk på blæren - som når du griner, hoster eller træner.

#2: Forbered dig inden turen

Hvis du ved, at du lækker under træning, er der nogle ting, du kan gøre, inden du tager afsted. Du bør for eksempel tisse af inden. Det er også en god idé ikke at drikke så meget op til en træning, så din blære bliver fyldt. Det er dog stadig vigtigt, at du drikker vand lige før, under og efter træning, så du ikke bliver dehydreret. Der går nemlig noget tid, inden væsken når til blæren, så du kan trygt drikke vand lige inden, at du løber.

Har du en overaktiv blære, hvor du skal tisse oftere end 4-8 gange om dagen og har et ofte pludseligt behov for at tømme blæren, bør du generelt reducere dit indtag af drikkevarer, som indeholder koffein, såsom kaffe og energidrikke.

Du kan desuden prøve at planlægge din træning efter dine tissevaner, sådan at hvis du ved, at du normalt har brug for at tisse lige efter frokosttid, kan du undgå at løbe på det tidspunkt. Prøv dig frem og se, hvad der fungerer.

TENA-2 Mens nogle kun lækker et par få dråber engang imellem, døjer andre med regelmæssige problemer med større mængder. Uanset hvad du oplever, findes der hjælp og gode råd.

#3: Brug indlæg eller bind særligt til urinlækage

Hvis du har problemer med urinlækage, når du løber, hvilket er meget udbredt, er det en god idé at bruge "inkontinensbeskyttelse" i form af særlige indlæg eller bind. Der er nemlig mange, som bruger almindelige hygiejnebind eller trusseindlæg til at håndtere inkontinens, selvom de ikke er egnede til det. Urin er tyndere og kommer ud i større mængder, hvorfor der kræves en hurtigere absorbering.

Kig efter inkontinensprodukter, som beskytter mod urinlækage ved at absorbere og indkapsle urin og lugt – og som du samtidig kan holde ud at have på, når du løber. Urinlækage skal nemlig ikke begrænse en skøn løbetur.

#4: Tænk over dit tøjvalg

Løb eller træn i det tøj, som du føler dig tilpas i. Heldigvis findes der tynde inkontinensindlæg, som ikke er synlige i selv stramme træningsbukser. Det er dog vigtigt at have trusser på, som sidder tæt, så dit indlæg holdes på plads. Hvis det glider ned eller ryger ud af position, er der selvfølgelig en risiko for, at du kan lække på eller igennem tøjet i stedet for i indlægget, så det skal sidde korrekt under hele træningen. Hvis du er bange for, at du lækker, kan det i øvrigt føles mere rart at træne i sort træningstøj, da lækage er mindre synligt her end i lysere farver.

#5: Tal højt om det – og få eventuelt hjælp

Ligesom der mere praktisk findes tips og produkter, kan der også være en anden ting, som hjælper – nemlig at få talt med nogen om det. Desværre er det sådan, at over halvdelen af kvinder med inkontinens ikke taler med nogen om det. Det er ærgerligt og noget, som du heldigvis kan ændre på. For din egen, men også for andres skyld, da der helt sikkert er flere, der har det helt ligesom dig.

Derudover er det selvfølgelig en god idé at gå til din læge eller en gynækolog, som kan sørge for, at du får en undersøgelse og den rette behandling.

TENA-3 55 procent af de kvinder, der har oplevet urinlækage, taler ikke med nogen om deres gener – og det bør vi ændre på sammen, så vi kan få nogle åbne, gode og ærlige samtaler. Få mere information om inkontinens, hjælp og specialdesignede produkter lige her.