Low impact og high impact

Low impact

Især begyndere og folk uden de helt store koordinationsevner vælger et low impact-hold. Den ene fod er hele tiden i gulvet, så belastningen af knæ, fodled og ryg er ikke særlig stor. Det vil derfor være ideelt for dig, der er tvunget til at skåne netop disse udsatte steder.

En typisk time består ud over en god alsidig opvarmning af en gang kredsløbstræning uden hop og løb og med nogle serier, som næsten alle kan finde ud af. Efter en cooldown, som er meget roligt arbejde i et pulsnedsættende tempo, er det blevet tid til en omgang gulvøvelser, oftest for mave og ryg. Seancen rundes af med strækøvelser.

High impact

Alene navnet peger på, at der her er tale om meget høj intensitet. High impact står dog aldrig alene, men er altid blandet med lidt low impact. High impact giver meget konditionstræning, tempoet er højt, og serierne svære og hurtige.

En high/low-time er en effektiv vej til højt kalorieforbrug, der i kombination med sunde kostvaner kan give et flot vægttab. Ved at blande high med low er du i stand til at træne ganske længe og ved relativt høj intensitet, og derfor forbrænder du rigtig mange kalorier. Den særligt intensive high impact træning gør desuden, at dit stofskifte forbliver forhøjet flere timer efter træning. Har du problemer med knæ- og fodled og tendens til dårlig ryg, bør du holde dig fra high impact. Selv med støttebind kan skaderne forværres.

Mest læste lige nu
Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Sundhed

Hvorfor kan jeg ikke kende forskel på højre og venstre?

Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Styrketræning

Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Forebyggelse

8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

Psykologi

Lær at give slip på bekymringerne

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Skønhed

Dermatologens 10 bedste tips til en sund hud

Mere om Fitness
Annonce

Sådan sikrer du dit fitnessbrand

Fitness

Få succes i centeret: Fitnessplan med 3 programmer, der matcher DIT mål

Fitness

Test dig selv, og få en målrettet plan: Hvordan skal du træne i fitnesscenteret?

Fitness

Sund, slank eller stærk? Sådan skal du træne i fitnesscenteret for at nå dit mål

Fitness

Nå dit mål i fitnesscenteret: Her er planen til dig, der vil være stærk

Fitness

Nå dit mål i fitnesscenteret: Her er planen til dig, der vil være sund

Fitness

Nå dit mål i fitnesscenteret: Her er planen til dig, der vil være slank

Fitness

Fitnessplan - stærk - program 3

Fitness

Fitnessplan – stærk – program 2

Fitness

Fitnessplan - stærk - program 1

Fitness

Fitnessplan - sund - program 2

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler