Kom i gang med cykling

Drømmer du om faste lår, frisk luft og naturoplevelser, så er det tid til at få støvet cyklen af og smurt kæden.

7. april 2014 af I FORM

Selv om du ikke har ambitioner om at blive cykelrytter, kan cyklen være både transportmiddel og dit eget private friluftsmotionscenter. Start med at gøre cyklen og dig selv kampklare. Du behøver ikke de store investeringer. Et godt sæt åndbart regntøj til vores omskiftelige klima er under alle omstændigheder en god investering, en cykelhjelm og måske en ny sadel, hvis du ikke sidder godt på den herresadel, der ofte er standard uanset cyklens køn.

Kom igang

I første omgang skal du bare ud i luften. Start eventuelt med cykling til og fra arbejde. Bor du langt væk, så snup cyklen til toget, gerne nogle kilometer hver vej. Kør også i dårligt vejr - når cyklen havner i kælderen igen, risikerer du, at de gode forsætter går fløjten. Og er du ordentligt klædt på, så kroppen kan ånde, selv om regnen holdes ude, er turen ikke ubehagelig, selv om det regner.

Efterhånden som du og cyklen vænner jer til hinanden, kan du kaste dig ud i flere cykelture. Start med en længere tur i weekenden - det er sjovest i godt selskab. Kør en tur ud i naturen, stop måske ved en seværdighed på vejen eller gør holdt og få en kop kaffe. Det handler bare om, at du kommer af sted og giver dig selv tid til at nyde naturen, den friske luft og motionen. Har du barn, som er i cykelstol-alderen, så tag barnet med og vælg nogle udflugtsmål, som barnet kan have fornøjelse af.

Hvis dit mål er for langt borte til at cykle begge veje, kan du aftale at mødes med et familiemedlem ved udflugtsmålet, så du og cyklen får et lift hjem. Din udflugt behøver heller ikke finde sted inden for en overkommelig radius af bopælen. Gør som amerikanerne: Sæt cyklen bag på bilen og kør et pænt eller spændende sted hen. Efterlad så bilen og kør en dejlig tur - tag cykelguidebøger til hjælp med at finde en god rute, der passer dit temperament.

Giver de første ture dig blod på tanden, kan du bruge 12-ugers programmet, fx som forberedelse til et af de kortere motionsløb, der er flere hundrede af hver sommer. Start med et mindre motionscykelløb, hvor distancen er 30-40 kilometer. Har du ikke nogen at cykle med, kan du finde gode cykelkammerater i en af de mange motionscykelklubber over hele landet.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: