5 tips til at undgå stress efter ferien

Første dag tilbage på jobbet efter ferien kan være intet mindre end hæslig. Men heldigvis er der flere ting, du kan gøre for ikke at brænde ud.

Kvinde i rød trøje ved skrivebord kigger ned

Det kan være hårdt at vende tilbage til bunkerne efter ferien

© iStock

For mange af os føles det som tortur at skulle skifte stangtennis og rosévin ud med en overfyldt indbakke og uløste opgaver. Her er 5 tips til ting, du selv kan gøre for at undgå at brænde ud, nu hvor hamsterhjulet ruller igen:

1. Vær hjælpsom

Drop ”hvor er det synd for mig holdningen”. Folk, der er selvcentrerede, har en større tendens til at brænde ud. Vær i stedet en lyttende og hjælpsom kollega.

2. Tilgiv dig selv

Lad perfektionismen blive derhjemme, når læbepomade og madpakke puttes i arbejdstasken. Folk, der er bange for at fejle, og som hele tiden søger andres anerkendelse, går lettere ned med stress. Hvis du laver en fejl, så tilgiv dig selv.

3. Vær social

Efter en hård arbejdsdag er det fristende at isolere sig i sofaen. Men faktisk er en af de bedste metoder til at forebygge stress at være social.

4. På med ja-hatten

Pessimister producerer flere stresshormoner, mens optimisme er associeret med mindre job-stress og udbrændthed. Så smil til verden.

5. Vær dedikeret

Find ud af, hvad du virkelig gerne vil arbejdsmæssigt, og gå så helhjertet ind i det. Et stærkt fagligt engagement virker som en buffer overfor stress, hvis din motivation kommer fra hjertet.

Kilde: huffingtonpost.com

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background