10 tegn på, at du er B-menneske

Føler du dig ofte træt og uoplagt, når vækkeuret ringer? Og snoozer gerne flere gange, inden du triller ud af sengen. Så kan det være et tegn på, at du er B-menneske. Herunder kan du tjekke alle 10 tegn på, at du er et B-menneske.

Træt par slukker vækkeur, B-mennesker

Tegn på, at du er B-menneske

  1. Du bruger snooze-knappen flere gange.
  2. Du er mest aktiv omkring klokken 17.30. Dit humør stiger væsentligt i løbet af dagen, startende fra klokken 8 til 22.
  3. Din kropstemperatur er højest omkring klokken 20.
  4. Dine sengetider varierer – du bliver senere oppe, når du holder weekend og ferie.
  5. Du får mindre søvn, end du behøver, og er søvnig, når du vågner.
  6. Du tager gerne en middagslur og falder forholdsvis nemt i søvn i dagtimerne.
  7. Dit yndlingsmåltid er aftensmad.
  8. Dit foretrukne tidspunkt at træne på er om aftenen.
  9. Du sover dybest omkring klokken 6.
  10. Du trives godt med skifteholdsarbejde.

Er det farligt af være B-menneske?

Det er skidt for dit helbred at leve som B-menneske. Er du B-menneske, har du blandt andet større risiko for angst, hjerte-kar-sygdomme og depression. Desuden tjener natteravne hele 15 procent mindre end morgenfugle – formentlig fordi A-menneskers døgnrytme passer med, at de topper, når de er på arbejde, mens B-mennesker først for alvor er på toppen senere på døgnet, når arbejdsdagen er forbi.

Det giver altså god mening at prøve at ændre på døgnrytmen, hvis du er B-menneske, så det indre ur kommer til at gå i takt med den måde, som verden er skruet sammen på.

Drømmer du om at blive A-menneske? Så download filen herunder.

Kilde: Mikael Rasmussen, søvnekspert

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background