piger ligger på stranden i sandet og griner
© wichmann+bendtsen

Bliv skøn fra top til tå

Ser din krop også en anelse træt ud? Så er der gode råd at hente inden du skal på stranden. I FORM viser dig, hvordan du på kun 30 dage kan få din fine hud, flotte fødder og lækre lokker tilbage.

13. juni 2016 af Mette Bundgaard

Dag 1: Stram op med tørbørstning - hver dag!

Allerede fra første dag skal du i gang med at shine huden op. En af de bedste måder er tørbørstning af kroppen - hver dag. Tørbørstning sætter hurtigt fart på forbrændingen og blodcirkulationen og stimulerer elasticiteten i huden. Fem minutters tørbørstning før brusebadet tager kampen op mod cellulitis, og allerede efter 2-3 uger kan du se forskel.

Sådan gør du

  • Brug en børste eller hamphandske, men undgå for stive børster.
  • Start nede ved fødderne, og arbejd dig op ad benene, hofter, lår og mave i lange opadgående bevægelser. Derefter fra hænderne op ad armene til skuldrene. Undgå brystpartiet, der er lidt sart.
  • Smør derefter kroppen ind i en fugtgivende bodycreme, lotion eller olie.
  • Sommerens sol har tendens til at dehydrere huden, så hold den velfugtet - dag og nat.

Dag 7: Giv håret en kur

Sol, salt og klor er hårets værste fjender, da det får lokkerne til at miste den naturlige fugt og gør det mat at se på og skrøbeligt i strukturen. Særligt farvet hår og lysnet hår er udsat. For at forebygge dette kan du give håret en god hårmaske/kur, der virker plejende, nærende, genopbyggende og tilfører masser af fugt. Se I FORMs test af hårkure her, og find den hårkur, der passer dig.

Sådan gør du

  • Fordel kuren i håret, og lad den sidde i 2-15 minutter.
  • Skyl derefter grundigt.
  • Brug kuren mindst en gang hver anden uge.

Dag 11: Fine fødder i klipklapperne

Det er sæson for klipklapper, så nu bliver dine fødders tilstand for alvor synlig.

Sådan gør du

  • Tag et fodbad med varmt vand og forfriskende badesalt eller blødgørende (fod)badeolier.
  • Fjern så de døde hudceller med en skrubbecreme.
  • Skub forsigtigt neglebåndene tilbage. Klip neglene lige over i små bidder ad gangen, og fil neglene, så der ikke er skarpe hjørner. Smør fødderne ind i en fugtgivende fodcreme.
  • Har du meget hård hud, er det mest effektivt at opløse den med en god fodcreme specielt til formålet.

Klik her, og se hvordan du billigt og hurtigt, slipper for hård hud under fødderne - året rundt. 

 

Dag 14: Skrub din krop

Brug en bodyscrub hver anden uge for at komme de døde hudceller til livs. Bodyscrub sætter gang i mikrocirkulationen i din hud, hvilket hjælper på udskillelsen af affaldsstoffer, mindsker og forebygger cellulitis og giver din hud en fin glød. Undgå at skrubbe, hvis din hud er irriteret, solskoldet eller betændt.

Sådan gør du

  • Stil dig under den varme bruser i et minuts tid, så kroppen lige når at blive varm.
  • Sluk for vandet. Påfør din bodyscrub over hele kroppen med cirkulerende bevægelser. Start på benene, og bevæg dig opad.
  • Skyl af, og smør dig ind i creme eller kropsolie.

Se I FORMs test af bodyscrubs her, og find den der passer dig. 

 

 

Dag 15: Snyd dig til lidt kulør

Hvis du ikke vil se mælkehvid ud i bikinien, så er det nu, du kan starte med at give din hud lidt kulør med en selvbruner. Er du ikke helt tryg ved at bruge selvbruner, kan du bruge en bodylotion med selvbrunereffekt, så du gradvist får mere farve.

Sådan gør du

  • For at få et jævnt resultat skal du altid starte med at exfoliere huden, så du fjerner døde hudceller. (Det gjorde du i går, på dag 14!).
  • Mæt huden med fugt.
  • Kom nu selvbruneren på, sørg for at tone den godt ud.
  • Vask hænderne grundigt.
  • Selv om selvbruneren giver dig farve, skal du stadig huske at bruge solcreme, når du er udenfor.

Find I FORMs test af bodylotion med kulør her, og test af selvbruner her.

Dag 22: Forkæl dit hår - igen!

Vær god ved dit hår hele sommeren – giv det en plejende, fugtende og genopbyggende hårkur mindst en gang hver anden uge. (Se dag 7).

Du kan også lave din egen hårkur med en enkel indgrediens. Se hvilken og hvordan her.

Dag 23: Tjek fødderne

Strømper og sko holder på fugten, så om sommeren er dine fødder ofte mere tørre. Tjek dem derfor jævnligt, og se, om de har brug for endnu en overhaling. (Se dag 11).

Dag 28: Skrub af!

Døde hudceller skal fjernes løbende - og nu er det sørme på tide igen. (Se dag 14).

 

Dag 29: Fjern hår dagen før bikinidag

Vil du flashe hårfri ben på stranden, skal du i gang i dag. Barbering er den nemmeste måde at fjerne hår på benene.

Sådan gør du

  • Fjern hårene med et nyt og skarpt barberblad i badet, da det varme vand blødgør hårene.
  • Barber i hårenes groretning.
  • Skyl af, dup dig tør, og smør huden ind i god creme, gerne med aloe vera. 

Se I FORMs test af skrabere her

Dag 30: Kulør på neglene

Neglelak på fingre og tæer sætter prikken over i'et.

Sådan gør du

  • Rens neglene med neglelakfjerner.
  • Læg et lag underlak, der beskytter dine negle mod misfarvninger, og derefter to lag farvet lak. Slut af med en beskyttende overlak.
  • Når lakken er tør, så gnid et par dråber olie på dine neglebånd.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler