© Danish Skin Care

5 simple og effektive tips: Sådan passer du på din hud under og efter træning

Når du giver den gas og sveder, er der desværre risiko for uren hud. Se her, hvad du skal (og IKKE skal) gøre.

28. april 2021 af Benjamin Creative for Danish Skin Care

Hvis du ofte dyrker motion og får pulsen i top, kan du desværre opleve uren og irriteret hud. Træning kan nemlig skabe hudproblemer både i ansigtet og på kroppen – og det sker særligt, hvis du laver nogle klassiske fejl, som er guf for bakterier og andet skidt. 

I samarbejde med Danish Skin Care får du her 5 simple tips til, hvordan du passer bedst på din hud både under og efter træning – samt undgår de dumme fejl, som kan give dig bumser og problemhud. 

Hvorfor får du uren hud af træning?

Først og fremmest er det godt at vide, hvorfor træning kan sættes i relation til hudproblemer. Bumser opstår hovedsageligt på grund af hormonelle forandringer i kroppen, og det kommer derudover også ofte af stress, irritation eller lignende.

Når du træner, stiger mængden af testosteron i kroppen, hvorfor der opstår hormonel ubalance – og dermed er der en større risiko for urenheder og bumser. Overdrivelse af træning kan altså tit skabe problemer for huden. Det er derfor vigtigt med restitution efter træning.

1. Træn med et minimum af make-up

Når du træner meget og sveder voldsomt, åbnes hudens porer, og huden er derfor langt mere modtagelig over for ydre påvirkninger og bakterier. Derfor er det en rigtig god idé at fjerne alt make-up som for eksempel foundation eller pudder, når du dyrker motion, som kan være med til at lukke huden til og danne bakterier.

Det er helt forståeligt, hvis du gerne vil se godt ud på løberuten, men er det værd at udsætte dig selv for risikoen for bumser efterfølgende? 

2. Gå i bad lige efter træning

De fleste ved, at det er en god idé at hoppe i bad, når de har trænet. Dog er det ikke altid, at folk gør det lige med det samme. Sommetider er det bare hyggeligere lige at blive siddende efter en træning – og andre gange bliver badet udskudt, fordi det simpelthen virker uoverskueligt. 

Det kan dog være en rigtig dårlig idé at vente for længe, da sveden på kroppen kan udvikle sig til bakterier, som giver uren hud. Efter træning bør du gå i bad straks, så du kan få vasket sved og olie væk og få passet på din hud. Husk desuden at tage dagcreme på igen efter bad, så din hud er plejet og beskyttet resten af dagen. 

3. Brug en rens, som fjerner sved

Det er enormt vigtigt, at du bruger en god rens i badet efter træning, som er mild, og effektivt fjerner snavs, bakterier og sved. Det er en god idé både at tænke over en rens/gel til ansigtet og til kroppen, så du får fjernet snavs og sved overalt. 

Kig efter produkter uden parfume eller andet, som kan irritere din hud. Et bud på en mild ansigtsrens er Perfect Skin Face Wash fra Danish Skin Care, som fjerner snavs uden at udtørre huden. Den kan også bruges som make up-fjerner og er desuden tilsat glycerin, som hjælper med at bevare hudens fugtniveau.

4. Sørg for at bruge en god hudpleje

En velplejet hud er meget mere modstandsdygtig over for hudproblemer, så sørg for at huden i både ansigtet og på kroppen får den fornødne fugt, pleje og beskyttelse. Efter du har været i bad eller har renset huden, bør du både bruge en nærende fugtighedscreme til din krop samt en effektiv ansigtscreme, som eventuelt har en effekt på urenheder. 

Du bør endnu engang kigge efter produkter uden parfumer eller andre stoffer, som kan irritere din hud – og gerne en ansigtscreme, som også beskytter mod solens stråler. 

Hos Danish Skin Care findes et samlet sæt, som indeholder fem produkter, der kan passe på din hud – særligt hvis du træner meget.

© Danish Skin Care

TIP: Få både en effektiv rens og creme i ét smart sæt

Er du på udkig efter hudplejeprodukter, som renser huden effektivt og giver din hud behandling, pleje og beskyttelse? Så kan du lige nu få fingrene i et samlet sæt fra Danish Skin Care, som bl.a indeholder den milde ansigtsrens Perfect Skin Face Wash og ansigtscremen Perfect Skin Day Protector. 

Sættet indeholder i alt fem effektive produkter, som du kan læse mere om her. 

5. Genbrug aldrig dit træningstøj

Vi kender måske alle dét med at tænke: "Så meget har jeg ikke svedt, den her t-shirt kan godt tåle en gang mere" eller "Den skal alligevel udsættes for sved igen". Desværre er det guf for bakterierne. Selvom det er anstrengende at skulle vaske så meget træningstøj, bør du altid sørge for at bruge helt rent og nyvasket tøj til dine træninger. 

Det brugte tøj vil nemlig indeholde gammelt sved, som kan udvikle sig til bakterier. Og når du træner og bliver varm, vil hudens porer åbne sig, hvorfor din hud bliver mere modtagelig over for bakterierne i dit beskidte tøj. Så sørg lige for at smide det i vasketøjskurven, så snart det er brugt en enkelt gang. 

Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte køber du nyt tøj eller udstyr til træning?

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: