Frysende kvinde holder varmen med tæppe og te.

7 tricks, der holder dig varm

Hænder og fødder er ekstra udsatte i vinterkulden, fordi de er placeret længst væk fra din indre varmepude. Giv dine isklumper kamp til stregen med disse lunende tips.

18. januar 2016

 

1. Hop i hot stuff

Vælg luffer frem for fingervanter, så kan fingrene nemmere varme hinanden op. Sidder du inde og læser eller tjekker tablet, så brug gerne håndledsvarmere eller meget lange ærmer, da blodårene i håndleddene ligger lige under huden og der derfor sker et stort varmetab herfra. Uld er et fint valg, da det er god til at optage det vand, der fordamper fra din krop og holde dig tør, samtidig med at trådene i uld rummer mere luft end andre tekstiler og derfor giver din kropsvarme plads til at putte sig og varme dig op.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du vælge skiundertøj i uld

2. Fyrig mad

Sæt stærke krydderier på menuen. Chilipebre er den rene magi, når du skal holde varmen. De små kradse sager er rige på stoffet capsaicin, der binder sig til temperaturregulerende receptorer i dit nervesystem – du tror simpelthen, du brænder dig og tro kan som bekendt flytte bjerge. Derforuden påvirker capsaicin muskelcellerne, så de rent faktisk begynder at producere varme, selvom du slet ikke bevæger dem. Brug chilien i rygende varm suppe, og du vil hurtigt få sved på panden og lune helt ud i fingerspidserne.

 Find en lækker opskrift på suppe her.

3. Bevæg de blå lemmer

Du skal have gang i blodcirkulationen. Når du sidder i sofaen efter en lang dag, så tag et par store armsving til yndlingsserien, vip op og ned med tæerne og knyt og stræk fingrene. Muskler udvikler varme, så udover disse små bevægelser er det en god ide at lave decideret styrketræning et par gange om ugen. En væsentlig årsag til at mænd fryser mindre end kvinder, er netop deres større muskelmasse.

4. Stay cool

Stress giver en øget adrenalinudskillelse og en overfladisk vejrtrækning. Begge dele giver en dårlig blodcirkulation med kolde hænder og fødder til følge. Så snap en stille meditationsstund og tag nogle gode dybe vejrtrækning, der får sindet og temperaturen i balance.

5. Drik dig varm

Sørg for at få noget væske. Hvis kroppen er dehydreret, koncentrerer den sig nemlig hovedsageligt om de indre organer og det gør fingre og tæer kolde. Mørk urin er et tegn på, at du drikker for lidt. Snup gerne noget varmt, men helst uden koffein, da det kan gøre hænderne endnu koldere. Urtete er et godt bud på en drik, der får varmen til at sprede sig.

6. Kød mod kulden

En lav blodprocent betyder dårlig iltning af dit blod, og så kommer du til at fryse fusserne. Sørg derfor for at få godt med jern og B12 vitamin i din kost, da det vil øge hæmoglobinkoncentrationen i dit blod. Gode kilder er kød, indmad, muslinger og fisk.

7. Styr på sygdom

Hvis du fryser trods alle tips, så overvej om det kan skyldes sygdom. Lavt stofskifte forekommer 5-10 gange så hyppigt hos kvinder og modsat hvad mange tror, så bevirker det sjældent at man tager ret meget på, men til gengæld så er det helt almindeligt at komme til at hundefryse. Skjoldbruskkirtlen producerer for få hormoner og hele din krop skruer simpelthen ned for blusset. Er dine fingre og tæer helt livløse og blege i kulden, kan det også skyldes syndromet Raynauds som rammer tyve procent af os nordboere. Blodkarrene trækker sig ekstra meget sammen i frosten og blodet når derfor ikke ud til de perifere kropsdele.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: