Sådan slukker du tørsten

Det er hæsligt at føle sig som Sahara i halsen. Men tit lader vi ørken være ørken, simpelthen fordi vi glemmer at drikke nok væske. Se her, hvordan forskellige drikkevarer påvirker dig.

7. juli 2015 af I FORM

Vand

Er den væske, du helst skal drikke mest af. Alle andre drikkevarer indeholder enten sukker, koffein, alkohol, fedt eller sødes med kunstige sødestoffer, som du helst ikke skal have for meget af. Hav altid en kande vand klar i køleskabet.

Danskvand

Kan være et udmærket alternativ til sodavand, da det ikke indeholder sukker, tilsætningsstoffer eller sødestof. Du bør dog være opmærksom på, at nogle danskvand indeholder meget salt. Vælg evt. en type med lavt saltindhold.

Sodavand

Sodavand og søde læskedrikke bør du holde igen med. De indeholder som regel meget sukker og ingen næringsstoffer af betydning. Alt for mange sukrede drikkevarer kan tage appetitten, så du ikke har plads til de mere næringsrige fødevarer og drikke, fx mælk eller frugtjuice. Kulsyreindholdet i sodavand kan fylde så meget i maven, at du ikke kan få plads til nok væske.

Lightdrikke

Er heller ikke de bedste, selv om de ikke indeholder sukker. Syreindholdet i kunstigt sødede læskedrikke skader tændernes emalje og laver huller på lige fod med de sukkersødede produkter.

Kaffe og te

Er generelt ganske fornuftige drikke, der tilmed har enkelte sundhedsfremmende effekter. Gravide bør dog være påpasselige med ikke at drikke for meget kaffe, da mere end tre kopper om dagen kan øge risikoen for abort og dødfødsler.

Mælk

Indeholder kalk, vitaminer og andre vigtige næringsstoffer. Du kan drikke op til en halv liter, hvis du vælger fedtfattige typer som skummetmælk, minimælk og kærnemælk, evt. letmælk. Kakaoskummetmælk og fedtfattige drikkeyoghurter kan være gode alternativer, men indeholder dog en del sukker.

Juice

Grønsagsjuice, frugtjuice samt naturlig frugtsaft af fx hyldeblomst, hyldebær, ribs eller solbær er gode kilder til væske, men de indeholder også sukker eller frugtsukker. Det vil sige, at vil du tabe sig, bør du ikke drikke spandevis.

Alkohol

Alkoholiske drikke er ikke gode tørstslukkere. Alkohol er ganske vist væske, men har næsten lige så mange kalorier som fedt, så større mængder alkohol let giver ekstra kilo på sidebenene. Alkohol er desuden vanddrivende.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: