Så hurtigt omsættes maden til energi

For at finde ud af, hvilken slags mad, der giver hurtig stigning i blodsukkeret og dermed hurtig energi, må du kende det glykæmiske indeks.

Efter træning skal du fx have fyldt dine glykogendepoter op (musklernes lager af kulhydrat), og her er det en god ide at vælge mad med et højt tal. Tallet indikerer, hvor hurtigt maden får blodsukkeret til at stige.

Samme indeks bruger du, når du skal spise i timerne inden motion. Her er fødevarer med et lavt glykæmisk indeks at foretrække, fordi det giver en langsom og længerevarende stigning i blodsukkeret.

  • Glukose: 100
  • Bagt kartoffel: 98
  • Pastinak: 97
  • Kogt gulerod: 92
  • Honning: 87
  • Cornflakes: 80
  • Fuldkornsbrød: 72
  • Polerede ris: 72
  • Kogte kartofler: 70
  • Hvidt brød: 69
  • Upolerede ris: 66
  • Rosiner: 64
  • Sukker: 59
  • Appelsinjuice: 46
  • Pasta: 42-50
  • Æble: 39
  • Æblejuice: 37
  • Yoghurt: 36
  • Skummetmælk: 32
  • Linser: 29
  • Pølse: 28
  • Sojabønner: 15

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background