Hvilken farve ris er den sundeste?

Har du også undret dig over hvorfor ris fås i så mange forskellige farver og hvilken farve, der er sundest at spise? Bliv klogere på ris her.

Hvide ris

Fiberindholdet i en pose parboiled basmatiris er ikke nævneværdigt. Faktisk ligger det med 1,3 g pr. 100 g ris på under en tredjedel af det, som de sorte ris giver dig.

Desuden indeholder de hvide ris heller ikke mange vitaminer og mineraler.

Sorte ris

Den mørkviolette farve, der kommer af kogte sorte ris, skyldes antocyaniner. De kan potentielt styrke immunforsvaret.

Fiberindholdet er rigtig godt og sikrer en god tarmfunktion, der nedbringer kolesteroltallet og mindsker risikoen for visse kræftformer. De sorte ris er desuden en kilde til sundt fedt.

Røde ris

Ligesom sorte ris indeholder den røde variant potentielt immunforsvarsstyrkende antocyaniner.

Koncentrationen er dog væsentlig lavere, og det samme er fiberindholdet, der ligger på knap 3 g pr. 100 g ris. Røde ris giver dig også det sunde fedt.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background