© Getty

Undgå at mangle dette vigtige mineral, når du spiser mindre kød

Får din krop, hvad den har behov for?

23. maj 2019 af Benjamin Native Studio for aminoJern

Mange af os er hoppet med på den kødfri bølge og har en eller flere kødfri dage, har skåret kødforbruget ned eller er gået ’all in’ som vegetar eller veganer. Bevæggrundende for en plantebaseret livsstil er mange – dyrevelfærd, klimabevidsthed eller ønsket om en sundere livsstil.

Lige meget hvilken af de mindre kødspisende typer, du er, så er der dog nogle ting, du skal være opmærksom på. Det kræver nemlig en ret stor viden at sammensætte kosten, så du er dækket ind med livsvigtige vitaminer, mineraler og næringsstoffer, du normalt får fra kød. 

Jern er et af de mineraler, som vegetarer og veganere ofte er i underskud af. Det kan være svært at få dækket behovet for jern ved en kødfattig kost, og derfor kan det være nødvendigt med et tilskud.

© Getty

Mangler du jern?

Som vegetar eller veganer skal du være ekstra opmærksom på at få tilstrækkelig jern gennem kosten. Nogle grøntsager indeholder jern, men jern fra frugt og grønt optages ikke så godt i kroppen som jern fra kød. Derfor har mange vegetarer behov for at supplere kosten med et dagligt tilskud af jern.

Typiske tegn på jernmangel

Mere end hver femte kvinde i den fødedygtige alder har jernmangel. Teenagere, vegetarer, ældre og aktive sportsudøvere har også en højere risiko for at udvikle jernmangel.

Jernmangel er den mest almindelige mangeltilstand i verden, og ifølge en rapport fra DTU Fødevarestyrelsen får 97 procent af kvinder mellem 18 og 45 år ikke jern nok gennem kosten.

De mest almindelige symptomer på jernmangel er:

  • Træthed
  • Åndenød ved mindre anstrengelser
  • Koncentrationsbesvær
  • Svimmelhed
  • Bleghed

© aminoJern

Jerntilskud

Et dagligt kosttilskud er en nem måde at sikre dit jernindtag på. Gå efter et skånsomt tilskud, der har en god optagelse, så du ikke får 'spildjern' i kroppen. aminoJern er et godt optageligt jerntilskud, som er så effektivt, at én tablet om dagen er nok.

aminoJern er det ideelle jerntilskud til dig, der er vegetar eller veganer, da det er produceret på ikke-animalske ingredienser. aminoJern er helt fri for blod og andre animalske indholdsstoffer og er velegnet til alle - også gravide.

Hvordan virker aminoJern?

Jerntilskuddet aminoJern består af aminosyrecheleret jern, og forskning viser, at den jerntype sikrer en god optagelse i kroppen. Aminosyrechelatet 'smugler' jernet gennem mavesækken som en blind passager. Dermed optages jernet gennem aminosyrernes særlige optagekanal, så man får en skånsom optagelse.

Det gør det derfor muligt at vedligeholde jernniveauerne, holde maven i ro – og bevare energien – på én og samme tid ved blot én tablet om dagen.

Tilskuddet bør tages mellem måltider eller ved sengetid med et glas vand eller juice – aldrig sammen med mælk, kaffe og kakao, da disse nedsætter optagelsen af jern.

Læs mere om aminoJern her.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: