Hvordan spiser jeg sundt på restaurant?

Mit ønske om at spise sundt ryger sig ofte en tur, når jeg er ude at spise og ser restauranternes menukort. Hvad skal jeg gå efter for at få det sundeste måltid – når jeg spiser ude?

19. september 2013 af I FORM

I FORMS kostekspert Irene Brøndum svarer

Din bekymring er helt reel, for undersøgelser viser, at den mad, vi spiser ude, generelt indeholder mere fedt og salt samt flere kalorier end den mad, vi laver derhjemme. Tilmed indeholder udemåltiderne færre vitaminer og mineraler. En helt almindelig pizza kan fx nemt dække hele dit daglige kaloriebehov.

Der er dog flere ting, du kan gå efter, hvis du gerne vil have et rigtigt sundt restaurantmåltid. For det første gælder det om at vælge stedet med omhu.

Undgå de italienske restauranter med deres cremede pastaretter, fastfood- restauranterne, hvor alt er dyppet i friture, eller store buffeter, der frister dig til at spise, til du revner. Gå i stedet efter fx asiatiske restauranter med grønsager, skaldyr og magre marinader eller restauranter, der har forpligtet sig til at lave sund og velsmagende mad.

Du er nemlig langtfra den eneste, der er interesseret i at kunne gå ud og spise uden at skulle spænde bæltet ud dagen efter. 66 pct. af os efterspørger sundere retter med mindre salt, sukker, fedt og kalorier.

I hele Norden dukker nøglehulsmærket op på flere og flere menukort og restauranter, så du slipper for at skulle gætte dig frem til det bedste valg. I Sverige er der allerede flere hundrede nøglehulscertificerede spisesteder.

Nu er det jo ikke altid, man selv vælger, hvor der skal hygges, men uanset hvor du spiser, kan du selv gøre noget for at optimere sundheden.

  • Vælg magert kød, fisk eller skaldyr. Ved at pege på mørbraden i stedet for entrecoten sparer du fx 120 kalorier, og ved at vælge dampet rødspættefilet i stedet for paneret sparer du 170 kalorier.

  • Få sovs, dip og dressing serveret i en skål ved siden af, så du selv kan justere, hvor meget bøffen skal sejle, og suppler din menu med salatbar eller en ekstrabestilling af grønsager.
  • Begræns mængden af kartofler, ris og pasta til maksimalt en kvart tallerken.
  • Sig også nej tak til de klassiske flutes med smør, der som regel serveres før den egentlige bestilling.


Hvis du har fulgt ovenstående råd, vil der godt kunne blive plads til at slutte sødt, men del desserten med sidemanden, eller bestil frisk frugt eller sorbetis.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: