Kan jeg spise sundt, når jeg er på farten?

Jeg pendler langt til og fra arbejde, og det betyder, at jeg ofte indtager mine måltider i toget eller ved kiosker på stationen. Men den mad, de tilbyder, er mildest talt ikke særligt sund, så hvordan formår jeg at spise sundt – på trods af det ringe udvalg?

Har du svært ved at finde tiden til at lave mad? Få kostekspertens bud på en række sunde og hurtige retter.

I FORMS kostekspert Christian Bitz svarer

Jeg ved præcis, hvad du mener! Med næsten 200 foredrag om året bruger jeg meget tid i fly, tog og bil. Og det er mere end vanskeligt at leve sundt på landevejen. Sidst jeg kørte med toget, var det mest naturlige, jeg kunne finde på deres madvogn, en øl!

Mit bedste råd til dig er at tage mad med selv, for både smag og kvalitet er i bund i de fleste kiosker, madvogne og snackboder. Selv foretrækker jeg en madpakke, der ikke lugter, så makrel i tomat og hummus kommer ikke med i min rejseboks!

Til gengæld laver jeg gerne klapsammenmadder af groft fuldkornsrugbrød med avocado, kylling og salat. Eller en med roastbeef, fennikel og syltede agurker. Andre gange er det bare en klassisk amagermad med mild ost, god skinke og masser af peberfrugt. Min lille boks med køleelement holder mine madder friske på turen – det kan anbefales!

På korte ture eller de meget lange, hvor mellemmåltider er nødvendige, ryger snackkassen frem. Her er jeg særligt begejstret for mandler (ristet på en tør pande og tilsat soja), hjemmelavede myslibarer, frugt og grønt samt fuldkornsknækbrød (hvis ikke jeg er med toget, for så knaser og krummer det for meget!).

Og så rejser jeg ingen steder uden altid at have lidt god mørk chokolade i tasken, når trætheden og lækkersulten indfinder sig. Mørk chokolade er lysår sundere end kioskernes søde valg.

Heldigvis er det blevet lidt lettere at leve sundt på farten. Flere kiosker tilbyder fornuftige Nøglehulsmærkede sandwicher, der sikrer dig et minimum af fedt og salt samt en god mæthedsfornemmelse.

Snupper du en smoothie til, så kan du med relativt god samvittighed komme igennem et hovedmåltid, når du er på farten.

Mest læste lige nu
Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Sundhed

Hvorfor kan jeg ikke kende forskel på højre og venstre?

Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Styrketræning

Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Forebyggelse

8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

Psykologi

Lær at give slip på bekymringerne

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Skønhed

Dermatologens 10 bedste tips til en sund hud

Mere om Kostråd
Kostråd

Derfor skal du lade saltbøssen stå på bordet

Kostråd

Er vand med citron sundt?

Kostråd

Derfor er nordisk kost sundt, selvom du ikke taber dig

Kostråd

Er det sundt at være veganer?

Kostråd

Kostfibre

Kostråd

Protein

Kostråd

Er hvidløgspiller mon lige så sunde som hvidløg?

Kostråd

Får du nok kalk?

Kostråd

Er chiagrød overhovedet sundt?

Kostråd

Får du nok B12?

Kostråd

Hvad er ingefær godt for?

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler