Det er en myte, at du skal spise, selv om du ikke er sulten.

Skal jeg spise, selv om jeg ikke er sulten?

Når jeg slet ikke er sulten uden for hovedmåltiderne, hvad er så bedst: at lade være med at spise – eller alligevel tvinge lidt mad ned?

18. juni 2013 af I FORM

I FORMS kostekspert Christian Bitz svarer

Du skal kun spise, når du er sulten – og stoppe, når du ikke er sulten mere. Det er en myte, at det er sundt at spise mellemmåltider uden at mærke efter, om kroppen har brug for dem. Og hvis det så betyder, at der går lang tid mellem dine måltider, fordi du ikke er sulten efter små hapsere midt på dagen, så er det sådan, det skal være.Vi er alle forskelligt indrettet og har forskellige fysiologiske behov.

Morgenmad - ikke et must

Morgenmad er selvfølgelig vigtigt, hvis man er sulten og har svært ved at klare sig igennem formiddagen uden at tanke op med ny energi. Men nogle mennesker er bare ikke sultne om morgenen (fx hvis de har spist sen aftensmad), og så skal man heller ikke partout spise. I Sydeuropa har de tradition for at spise sent og er derfor ikke særligt sultne om morgenen. Og deres sundhedstilstand har det jo helt fint!

Men for mange her i Norden passer det godt at spise morgenmad – også socialt at vi som familie lige sætter os ned og får gjort status, inden vi stryger af sted til forskellige aktiviteter. Nu tænker du måske, at tidligere forskning har vist, at et solidt og proteinrigt morgenmåltid er med til at regulere appetitten, så man begrænser kalorieindtaget resten af dagen. Så der måvære noget om snakken.

Faste spisetider er vejen frem

Forskningen er såmænd valid nok, men anden forskning har vist, at en gruppe forsøgspersoner, som ikke spiste morgenmad, ikke overspiste senere på dagen. Så er vi tilbage ved min indgangsbøn:
Vi er forskellige, og der findes ikke én måde at spise på eller fordele sine måltider på – din måde skal passe til dig. Jeg har et godt råd, som passer til alle, når det angår måltider.

Og det er at spise på nogenlunde faste tidspunkter, så kroppen finder ind i en god rytme. Så får kroppen det bedste fundament for balance, og risikoen for at komme til at overspise minimeres.

Det er aldrig sundt at gå amok til måltiderne, og hvis det er sådan, du har det, så vil jeg anbefale, at du lægger et lille mellemmåltid ind.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: