kvinde træner styrketræning

Spis rigtigt på dage med styrketræning

Særligt måltidet efter din træning er vigtigt, når du spiser på dage, hvor du dyrker styrketræning.

17. marts 2016 af Martin Kreutzer

Fokus på dage med styrketræning

Din kost skal give dig mest mulig energi til styrketræningen umiddelbart efter fyraften, fx kl. 16, og optimal restitution bagefter. Især måltidet efter træning er vigtigt at have øje på. Det skal både falde rettidigt og have en sammensætning, der understøtter din restitution. 

Træn styrketræning fx fra kl. 16.00-17.00. Fx en hård CrossFit-time eller fri træning i fitnesscenter med kettlebells, maskiner og tunge vægtstænger.

Sådan skal du spise

  • Morgenmad
    Lav en omelet af 3 æg med tynde skiver af tomat og parmaskinke. Hertil 100 g gnavegrønt og 150 g småtskåret frugt.

  • Formiddag
    Spis 15 mandler + 1 æble.
  • Frokost kl. 12.30
    Spis en stor portion blandet salat fra salatbaren. Gå efter de lidt tungere typer som ærter, blomkål, bønner, gulerødder. Kom en god fedtkilde hen over. Det kan være et par skefulde olie-eddike-dressing, en avocado eller godt med pinjekerner. Er det muligt, så spis et grillet kyllingebryst til salaten.
  • Eftermiddag kl. 15.45
    Snup en banan eller en lille smoothie lige inden træning.

  • Eftermiddag kl. 17.15
    Spis et restitutionsmåltid lige efter træning. Kroppen har især brug for proteiner, så snup en proteinbar eller 1 skive rugbrød med mager ost.
  • Aften kl. 18.30
    150 g ovnbagt laks med en grønkålssalat til er optimalt. Laksen giver dig masser af omega-3-fedtsyrer, som dysser den inflammation ned, som typisk opstår efter hård styrketræning.
  • Sen aften
    Styrk din restitution, ved at du i den sidste time før sengetid spiser 2 dl skyr med lidt frugt i.

...

I FORM anbefaler

Vil du have mere ud af din træning og skabe synlige resultater? I FORM Kostdagbog hjælper dig med at holde styr på din kost og balancen mellem protein, kulhydrater og fedt. Log din træning, og lad os guide dig til det rette kalorieindtag!

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler