De sødeste frugter og grøntsager

Frugt og grønt indeholder helt naturligt fruktose, men da fruktosen her spises sammen med store mængder fibre og andre sunde stoffer, menes den ikke at have samme skadelige virkning som fruktose i fx juice og kage.

Frugt og grønt

FRUGT OG GRØNT Spis løs - med en smule omtanke.

Vær opmærksom på disse

Frugt

Frisk frugt er sundt og fuldt af gode stoffer, så der er ingen grund til at undgå det! Men det kan være en god idé at nedsætte mængden til ca. 2 stykker frugt om dagen – især hvis du gerne vil tabe dig. Du kan også skele til, hvilke frugter der indeholder mest fruktose. I frugter som æbler, pærer og vindruer er der fx relativt meget fruktose, mens blommer, fersken og appelsin er gode valg.

Grøntsager

Indholdet af fruktose i grøntsager er generelt noget mindre end i frugt. Derfor er grøntsager også en fremragende erstatning for store mængder frugt. Du får således betydeligt mindre fruktose, hvis du vælger at gnaske i en sød gulerod end i et æble. Du kan med sindsro spise løs af alle de grøntsager, du orker.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background