Spis mad, der gør din mave flad.

Drømmer du om en flad mave?

Det er meget forskelligt, hvad vi tåler af madvarer. Overordnet er der dog en stribe madvarer, som vi vil opfordre dig til enten helt at undgå eller passe på med.

30. oktober 2014 af I FORM

Undgå

  • Alkohol og tomme kulhydrater (slik, sukker, sodavand, kager).

  • Både alkohol og sukker indeholder uhyrligt mange kalorier. Samtidig viser forskning, at indtaget provokerer kroppen til at deponere fedt i maveregionen.


Undgå

  • Sukker­alkoholer (fx i sukker­-frit tyggegummi og sukker­frit slik).

  • Sukkeralkoholer er svære at fordøje og kaster typisk øget luftdannelse og anden maveuro af sig.


Pas på med

  • Glutenrige kornprodukter (fx hvede og rug).

  • Mens kun få lider af cøliaki, døjer en del danskere med glutenoverfølsomhed, fx med oppustethed efter indtag af glutenrige kornprodukter. Har du en reaktion, så begræns indtaget.


Pas på med

  • Mælk og mejeriprodukter (mere end 2 g laktose/100 g).

  • Mælkesukkeret laktose kan ved større indtag være svært at fordøje og skabe uro i maven (luftdannelse og diarré). Oplever du ingen gener, er der ingen grund til bekymring.


Pas på med

  • Mad der kan irritere tyktarmen.

  • En del kvinder reagerer med maveuro, når de får kulhydrater med et højt indhold af de stoffer, der samlet betegnes som FOD­MAPs. Fx byg, avocado, grape, vandmelon, porre, æble, pære, kirsebær og tørret frugt.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler