Drømmer du om en flad mave?

Det er meget forskelligt, hvad vi tåler af madvarer. Overordnet er der dog en stribe madvarer, som vi vil opfordre dig til enten helt at undgå eller passe på med.

Spis mad, der gør din mave flad.

© wichmann+bendtsen

Undgå

  • Alkohol og tomme kulhydrater (slik, sukker, sodavand, kager).
  • Både alkohol og sukker indeholder mange kalorier.

Undgå

  • Sukker­alkoholer (fx i sukker­-frit tyggegummi og sukker­frit slik).
  • Sukkeralkoholer er svære at fordøje og kaster typisk øget luftdannelse og anden maveuro af sig.

Pas på med

  • Glutenrige kornprodukter (fx hvede og rug).
  • Mens kun få lider af cøliaki, døjer en del danskere med glutenoverfølsomhed, fx med oppustethed efter indtag af glutenrige kornprodukter. Har du en reaktion, så begræns indtaget.

Pas på med

  • Mælk og mejeriprodukter (mere end 2 g laktose/100 g).
  • Mælkesukkeret laktose kan ved større indtag være svært at fordøje og skabe uro i maven (luftdannelse og diarré). Oplever du ingen gener, er der ingen grund til bekymring.

Pas på med

  • Mad der kan irritere tyktarmen.
  • En del kvinder reagerer med maveuro, når de får kulhydrater med et højt indhold af de stoffer, der samlet betegnes som FOD­MAPs. Fx byg, avocado, grape, vandmelon, porre, æble, pære, kirsebær og tørret frugt.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background