I FORM giver dig her listen over de råvarer du roligt kan guffe løs af.

Mad, du skal spise

En af hemmelighederne bag en flad mave er at vælge de helt rigtige råvarer. Se her, hvilke proteiner, kulhydrater, kostfibre og fedttyper du skal gå ben­hårdt efter.

29. oktober 2014 af I FORM

Det sunde fedt

  • Undersøgelser viser, at de særlige fedtsyrer, som du finder i fx avocado, har en kemisk struktur, som skubber kroppens fedtforbrænding i en positiv retning.

  • I forsøg er det især mavefedtet, der smelter væk, når en del af fedtet i en kaloriefattig kost er de såkaldte MUFA-fedtstoffer (monoumættet fedt).


MUFA-kilder


  • Avocado, oliven(olie), mandler og sesam.


De grove kulhydrater

  • I disse low carb-tider glemmer mange, at hjernen kører optimalt på kulhydrater. Det giver derfor ikke mening at skære dem helt fra.

  • Kunsten er at finde den helt rigtige mængde og at kombinere dem med protein og fedt, så optagelsen af kulhydraterne forsinkes.

  • Udgangspunktet bør være hele korn, hvor alle kvaliteter er intakte.


Fuldkorn/kerner/frø


  • Havregryn og quinoa.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler