Træn dig op til dit første triathlon

Hvis du virkelig drømmer om at dine flytte grænser, så er et triathlon det helt rigtige sted at starte. Vi vejleder dig til hvornår du får den bedste start på din nye livsstil.

22. januar 2015 af Claus Cancel

En livsstil, som flytter grænser


Derfor skal du vælge triathlon

Drømmer du om virkelig at flytte dine grænser, er triatlon sportsgrenen for dig. Kombinationen af svømning, løb og cykling gør træningen sjov og varieret, og du får styrket både kredsløbet og samtlige muskelgrupper undervejs.

Du får også masser af naturoplevelser, når du svømmer i havet om sommeren, løber i skoven eller på markerne og cykler gennem fantastiske landskaber på landevejene. Men triatlon handler ikke kun om træning, for det er også yderst vigtigt at spise sundt, sove godt og generelt have en sund livsstil, når man kaster sig over den hårde sportsgren.

Derfor er triatlon med til at skabe en god balance i dit liv generelt. Melder du dig ind i en klub, får du gode træningskammerater og mange nye venner.

Sådan skal du træne

Du skal helst kunne løbe, cykle eller svømme lidt i forvejen, når du begynder på triatlon, og din træning skal tilrettelægges til dit niveau. Det kan de hjælpe dig med i en tri-klub. Du kan lægge ud med to ugentlige træningspas pr. disciplin. Hvis du er specielt stærk i nogle af disciplinerne, kan du i nogle perioder nøjes med at træne dem en gang om ugen og så træne det, du ikke er så god til, tre gange.

Triatlon er en tidskrævende sport, så det er også vigtigt, at du sætter dig et mål, som passer med den tid, du vil investere i din træning. Hvis du for eksempel kun vil træne fire timer om ugen, nytter det ikke at gå efter en ironman, men heldigvis er der også masser af kortere distancer, som er sjove og udfordrende og knap så tidskrævende.

Klik her, og find alt om triathlon.


Alt det kan du nå

På en måned

  • Hvis du kan løbe og cykle lidt i forvejen, er en måned nok til at komme i form til for eksempel I FORM KvindeTRI, som består af 300 meters svømning, 20 kilometers cykling og
    4 kilometers løb.
  • Hvis du er startet helt fra nul, vil du allerede nu opleve, at du kan løbe lidt længere uden pauser, end du plejer, og at du har fundet dig nogle favoritcykelruter, som du begynder at nyde.


På tre måneder

  • Hvis du havde en solid grundform, da du begyndte på træningen, vil du faktisk på tre måneder være i stand til at gennemføre en halv ironman – hvis du vel at mærke har passet din træning.
  • En halv ironman er 1,9 kilometers svømning, 90 kilometers cykling og 21,1 kilometers løb. Hvis du begyndte helt fra nul, vil du nu være i stand til at gennemføre I FORM KvindeTRI.


På et år

  • Alt er muligt på et år. Du kan nå at blive en mester til at svømme crawl, og du kan også nå at gennemføre en fuld ironman, hvis du altså havde en god grundform fra starten.
  • Har du bygget formen op fra bunden, er du nu ved at være klar til en halv ironman. Uanset hvor langt du er nået, vil du ikke blot nyde konkurrencen, men også hele den spændende og udviklende rejse mod målet.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: