Tips til bedre teknik

Den rytmiske vejrtrækning

Når du svømmer, er det vigtigt, at din vejrtrækning er rytmisk, dvs. indånding og udånding glider uden afbrydelser. Du skal ånde ud under vandet lige så snart, du har drejet ansigtet ned under vandoverfladen.

Crawl

Svømmer du crawl, kan du ånde ind ved at vende ansigtet til siden, så munden kommer over vandoverfladen. Pust ud, når ansigtet drejer ned under vandet. Du skal ånde ind gennem munden, men puste ud gennem næsen under vandet for ikke at sluge vand eller få vand i lungerne. Ved hvert svømmetag skal du trække vejret, mod højre eller mod venstre. Du må aldrig holde vejret.

Brystsvømning

Når du svømmer brystsvømning, løfter og sænker du ansigtet fra vandet. Idet du trækker armene sammen for at skubbe dem frem, løfter du hagen over vandet og ånder ind. Når du skubber armene frem, kommer ansigtet under vandet til fremaddriften, og du puster ud.

Butterfly

Hvis du svømmer butterfly, kan du trække vejret ved hvert andet svømmetag. Idet du løfter armene og fører dem frem i vandet, løfter du hovedet over vandoverfladen og ånder ind. Du puster luften ud igen, når du tager næste svømmetag, hvor du holder hovedet under vandet.

Uanset svømmedisciplin skal åndedrættet koordineres med dine svømmetag. Du skal trække vejret rytmisk og må aldrig holde vejret.

Den rytmiske bevægelse

Svømning er en teknisk krævende idrætsgren. Så en dårlig svømmeteknik betyder også, at du bruger mange kræfter på at svømme ganske kort og meget langsomt. Det er dræbende for motivationen.

Derfor kan teknikøvelser, selvom det umiddelbart lyder kedeligt, være med til at gøre din træning sjovere og din svømmeteknik bedre. I stedet for at tænke over hver bevægelse kan du nøjes med at koncentrere dig om tre punkter:

Lig strømlinet i vandet

Prøv at tænke over, hvordan du ligger i vandet. Kommer du ikke nogen vegne, skyldes det tit, at du ligger skævt i vandet. Så laver kroppen modstand og forhindrer dig i at komme frem. Prøv at lave så lidt modstand som muligt ved at forestille dig, at din krop er helt strømlinet.

Find nyt vand at trykke på

Armtagene er det, der først og fremmest får dig fremad og giver fart i vandet. Når du bevæger hænder og arme gennem vandet, gælder det om, at du finder nyt vand at trykke på. Det vil sige, at du hele tiden skal flytte hænderne og have dem i en vinkel, så du kan mærke en modstand mod håndfladen under hele armtaget.

Find din bedste rytme

Måske er du ikke helt fortrolig med at svømme. Så bruger du kræfter på at spænde i en masse muskler, du ikke skal bruge. Prøv at finde en god rytme, så du kan svømme afslappet. Du bruger nemlig for meget energi på at komme ingen vegne, hvis du spænder.

Der er et utal af teknikøvelser, som lærer dig at blive bedre til de tre ting både øvelser med og uden redskaber. Og så er teknik-øvelserne rigtig gode i din træning. De giver nemlig variation, så du ikke kun skal svømme den ene bane efter den anden af fx crawl.

Desuden kan du lave sjov med øvelserne, særligt når du bruger redskaber. Og så gør teknikøvelserne dig selvfølgelig bedre til at svømme de enkelte svømmearter.

Mest læste lige nu
Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Forebyggelse

8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Stress

Stressekspertens 10 bedste råd

Styrketræningsøvelser

1. december

Sundhed

Er rødvin sundt eller ej?

Kostråd

Kan man spise havregrød til aftensmad?

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Sunde snacks

Bliver du et frådende madmonster kl. 20?

Desserter

Snebolde

62,8 kcal
40 minutter
Mere om Svømmeprogrammer
Svømmeprogrammer

Svøm dig i form

Svømmeprogrammer

Med svømning træner du hele kroppen

Svømmeprogrammer

Svømning – fuld fart fremad

Svømmeprogrammer

Øvelse 1: Ræk langt

Svømmeprogrammer

Øvelse 3: Rør armhule

Svømmeprogrammer

Øvelse 2: Skub pind tilbage

Svømmeprogrammer

Øvelse 4: Sidespark med vejrtrækning

Svømmeprogrammer

Video: Knæk crawl-koden

Svømmeprogrammer

Optimer din svømmeteknik

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler