Optimer din svømmeteknik

Du kan træne din kondition i vandet, uanset om du er en teknisk god svømmer eller ej.

20. december 2010 af I FORM

Har du en ringe stil, vil du få pulsen rigtig højt op, når du forsøger dig med de hårde intervaller, og dermed træner du jo dit hjerte og dine lunger. Men farten vil mangle. Tag et par baner med tekniktræning, hver gang du er i svømmehallen, hvis du vil op i tempo.

Brystsvømning

Typisk fejl Du kigger op og fremad hele tiden (og får ondt i nakken).

  • Det kan du gøre Kig kun op, når du skal have en indånding. Under vandet skal du kigge ned på bunden og holde nakken i forlængelse af din rygsøjle.


Typisk fejl Dit armtag er alt for stort (og du svømmer langsomt).

  • Det kan du gøre Dine hænder må ikke komme helt ned til dine hofter, når du udfører armtaget. Begynd at trække hænderne ind under kroppen, når de er ud for dit bryst.


Typisk fejl Du udnytter ikke din fart (og bliver alt for forpustet).

  • Det skal du gøre Når armene er strakte foran dit hoved, skal du tælle til 2, inden du begynder et nyt armtag. Pausen vil hjælpe dig til at kunne svømme hurtigere i længere tid.

Crawl

Typisk fejl: Du kan ikke få rytme i vejrtrækningen (og bliver hurtigt forpustet).

  • Det skal du gøre Tænk på at puste luften kontrolleret ud under vandet, uden at tømme dine lunger helt. Du må ikke være desperat efter luft, når du skal trække vejret ind igen.


Typisk fejl: Du pisker med benene (og går død efter 25 meter).

  • Det skal du gøre 80 pct. af din fremdrift skal komme fra armene og kun 20 pct. fra benene. Hvis du primært bruger dit benspark til at komme fremad med, vil din puls hurtigt stige og tvinge dig til at holde en pause.


Typisk fejl: Du stikker hånden i vandet foran hovedet (og svømmer langsomt).

  • Det skal du gøre Stik hånden i vandet i linje med dine skuldre. På den måde får du fat i vandet med det samme og kan straks begynde et eff ektivt armtag.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler