Hvad kræver en halv ironman?

Jeg løber 5 km på 25 minutter og er en habil svømmer, og nu har jeg besluttet, at jeg vil gennemføre en halv ironman. Hvad skal jeg lægge af træning og tid?

Hvor meget træning kræver en halv ironman?

Du har en kæmpe fordel ved at være en habil svømmer, for netop den våde disciplin afskrækker de fleste fra at kaste sig ud i en triatlon.

At du samtidig er vant til at løbe, er et ekstra plus, fordi det mindsker risikoen for at blive skadet.

Med afsæt i din grundform, som du skitserer den her, handler triatlonformen primært om at levere de nødvendige timer til at opbygge en solid udholdenhed i alle tre discipliner.

Afhængigt af hvor meget tid du kan afse, vil du inden for 6-9 måneder kunne træne dig op til at gennemføre en halv jernmand i fin stil.

Regn med at skulle træne 5-6 gange om ugen. Mange af passene tager kun omkring en time, men i weekenden skal der gerne være plads til et længere træningspas, som sidst i forløbet er oppe at vare 3,5-4 timer.

Træningsplan

Halvvejs inde i forløbet kunne en træningsuge bestå af følgende træningspas

  • 2 x svømning a 1500-2000 meter med fokus på teknik og enkelte indlagte intervaller.
  • 1 x cykling med højt tempo, fx 2 x 20 minutter med fuld fart.
  • 1 x løbetræning med intervaller, fx 4 x 4 minutter, med 2 minutters pause imellem.
  • 1 x krydstræning, hvor du efter 50-60 km cykling løber 5-8 km.

Samlet træningstid er 7-8 timer pr. uge. Hertil kommer den tid, du skal bruge til omklædning, bad, transport osv., som nemt sluger 2-3 timer ekstra pr. uge. Afhængigt af din tid og dit overskud vil det være fint med en-to gange styrketræning om ugen som supplement til den store mængde konditionstræning.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background