Vinterløb - sådan løber du i sne

Vinterløb i sne er perfekt! Løb i dyb sne tvinger dig nemlig til aktivt at trække foden op under hoften.

Sneløb

Perfekt til vinterløb

© iStock

Herved involveres og trænes hasemusklerne og hoftebøjerne i langt større grad, end når du løber under almindelige forhold. De styrkede muskler giver mere kraftfulde skridt og forebygger skader, da svage haser og hoftebøjere er hyppig årsag til problemer blandt løbere.

Sådan løber du

Tag korte skridt med fuldt fokus på at trække foden godt op under dig i stedet for at bryde frem gennem sneen. Forestil dig, at fødderne kører op og ned som stempler. Undlad at knække sammen i hoften og falde forover. Spænd i stedet aktivt i kropskernens muskulatur, hold dig rank, og lad armene pumpe kraftigt med i benenes rytme.

Relevant udstyr

Vandafvisende overtræksbukser eller tights, der er ekstra beskyttede omkring underbenet er en fordel. Ligeså er vinterløbesko, der holder tøsneen stangen, især hvis temperaturen sniger sig op omkring frysepunktet. En gaiter, der lukker af omkring anklerne, kan også være relevant.

Tip: Sneen tvinger dig til at løfte benet opad frem for at sparke bagud med benet. Det fintuner løbestilen og giver bedre løbeøkonomi.

    Sund hele sommeren med I FORM!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
    Læs mere om I FORM digital

    • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
    • Løbeprogrammer med lydguide
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan hver uge

    Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

    TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

    Newsletter background