Beskyt huden mod vind og kulde

Når du kombinerer kulde og vind på en løbetur, er det ekstra vigtigt med den rette påklædning, for blotlagt hud kan i værste fald risikere at få forfrysninger.

Når du løber, bevæger du dig med en hastighed af 3-4 meter i sekundet. Det skaber i sig selv en kraftigere afkøling, end temperaturen umiddelbart signalerer. Blæser der tilmed en let modvind, forstærkes kuldeoplevelsen yderligere.

Den såkaldte chill-faktor er derfor afgørende for, hvor koldt vejret rent faktisk føles mod din hud, og hvordan du skal klæde dig på til løbeturen.

Hvad kan jeg gøre?

  • Brug en godt fed og gerne uparfumeret creme. Det kan nedsætte fordampningen fra huden og hjælpe med at genoprette hudens optimale funktion.
  • Undgå også at bruge alt for meget sæbe, det er med til at tørre huden ud.
  • Husk vanter når du skal ud, så også dine hænder beskyttes mod kulde og blæst.
  • Luft ud! Tørt og dårligt indeklima giver yderligere udtørring af huden.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background