Progressivt løb

Styrk din kondition og din mentale styrke med denne løbe-øvelse. Øvelsen er især god, hvis du træner til længere løb, hvor udholdenhed er vigtigt.

På denne løbetur skal du løbe 5 km (eller mere) i ét stræk, men du skal skrue op for tempoet undervejs.

Du skal lægge langsomt ud og give dit tempo en ekstra tand for hver km. Har du et løbeur, hvor du kan holde øje med dit tempo undervejs, kan du tilrettelægge hastighederne på turen meget præcist.

Progressivt løb: Sådan gør du

Det mest optimale er, at du øger farten med ca. 10 sek. pr. km, hver gang du har løbet en km. Den første km skal du løbe, så den føles let og afslappet. Den sidste km skal helst ende med at være rigtig hård.

Start evt. med disse tempi. Juster udgangstempoet næste gang, hvis turen føles for hård eller for let.

    1. km i roligt tempo - 5:37 min. pr. km
    1. km i jævnt tempo - 5:27 min. pr. km
    1. km i raskt tempo - 5:17 min. pr. km
    1. km i hårdt tempo - 5:07 min. pr. km
    1. km hurtigst muligt (næsten) - 4:55 min. pr. km

Formål

Denne tur starter let, men slutter med at presse dig ganske meget. Det giver effektiv konditionstræning. Samtidig er turen genial til at styrke dig mentalt til et længere løb. Du vænner dig nemlig til at finde dig i tanken om, at en løbetur hele tiden bliver hårdere og hårdere. Du får desuden en god tempofornemmelse i kroppen, der kan gøre det nemmere for dig at finde dit rette tempo på dagen for dit løb.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background