3 teknikker, du hurtigt får lært

Det er nemt at gå med stave, om end armenes bevægelser i starten kan føles for hurtige. Men man bliver hurtigt vant til det, og efterhånden som rytmen kommer, kan man skifte mellem de forskellige teknikker.

Husk, stavene skal altid føres - ikke stødes - i underlaget.

Vekselsving

Stavene bevæges i den rytme, som armene arbejder i, når du går almindeligt. Dvs. skiftevis højre og venstre stav fremme, og samtidig fører du det modsatte ben frem.

Staven sættes i ved forreste fods hæl. Med stavene kan du trække kroppen fremad og senere i bevægelsen skubbe kroppen frem.

Sænk skuldrene, og kig fremad. Fokusér på at bruge armene, og sæt af med storetåen i underlaget, så lægmusklerne aktiveres. Hold et fast greb om staven, når den sættes i og slip, efterhånden som armen glider bagud, så du til sidst kun holder med tommel- og pegefinger.

Parallelsving

Arbejd synkront med armene. På samme tid sætter du begge stave i jorden ved hælen på den fod, du har fremme. Du trækker først kroppen frem med begge arme samtidig og skubber dig frem, når stavene er bagude.

Også her løsner du grebet om stavene, så du ender med at holde med tommel- og pegefinger.

Parallelsving er rigtig gode som afveksling. Eller når du skal op eller ned ad stejle bakker.

Skigang

Her går eller springer du ved at sætte ekstra meget af med foden, så bevægelserne bliver mere hoppende og glidende og armbevægelserne større. Stadig væk sættes staven i ved hælen på den fod, der er fremme ligesom dit greb om staven løsnes, i takt med at den bevæges bagud. De kraftfulde bevægelser gør skridtene længere, og det bliver hårdere for kroppen.

Hvor lange stave?

Længden på stavene skal være ca. 0,7 x din højde. Det svarer til, at når du holder om grebet og har albuerne i siden, så skal underarmen være vandret. Er du i tvivl, så hellere lidt for korte end for lange. Lange stave vil resultere i, at man spænder unødigt i skuldre og nakke for at løfte stavene. Nordic walking-stave er på samme tid solide og eftergivende, så de kan holde til al slags terræn og samtidig nedsætte de stød, som forplanter sig op i arme og skuldre, når stavene sættes i jorden.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background