Kvinde står op og arbejder på kontor.
© istock

Stå rigtigt ved dit hæve-sænke-bord

5 tips til, hvordan du står op og arbejder uden at belaste din krop.

12. september 2013 af I FORM-redaktionen

Har du et hæve-sænke-bord, så brug det - og helst en gang i timen. Når du er kommet op at stå, er det dog vigtigt, at du står på den rigtige måde, så du ikke risikerer at belaste din nakke, din ryg, dine skuldre, knæ og hofter.

  • Stå med rank ryg og med ligevægt på begge ben.
  • Dine underarme skal hvile på bordpladen med overarmene hængende ned langs kroppen og afslappede skuldre.
  • Arbejd med din mus og dit tastatur tæt på kroppen, så du mindsker belastningen af din nakke, skuldre og arme.
  • Pas på du ikke står med overstrakte knæ.
  • Vær særlig opmærksom på, at du ikke står og hviler/hænger på det ene ben. Dels belaster du det ene ben og hoftens muskler ensidigt, men det påvirker også ledstillingen fra anklen og hele vejen op til toppen af issen.
TIP:

Et tip er at hæve bordet, inden du går til frokost og så stå op så længe, du har lyst efter frokost. Hæv bordet igen inden du går hjem, så du kan starte dagen efter med at stå op.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: