Stå rigtigt ved dit hæve-sænke-bord

5 tips til, hvordan du står op og arbejder uden at belaste din krop.

Kvinde står op og arbejder på kontor.

Har du et hæve-sænke-bord, så brug det - og helst en gang i timen. Når du er kommet op at stå, er det dog vigtigt, at du står på den rigtige måde, så du ikke risikerer at belaste din nakke, din ryg, dine skuldre, knæ og hofter.

  • Stå med rank ryg og med ligevægt på begge ben.
  • Dine underarme skal hvile på bordpladen med overarmene hængende ned langs kroppen og afslappede skuldre.
  • Arbejd med din mus og dit tastatur tæt på kroppen, så du mindsker belastningen af din nakke, skuldre og arme.
  • Pas på du ikke står med overstrakte knæ.
  • Vær særlig opmærksom på, at du ikke står og hviler/hænger på det ene ben. Dels belaster du det ene ben og hoftens muskler ensidigt, men det påvirker også ledstillingen fra anklen og hele vejen op til toppen af issen.

TIP: Et tip er at hæve bordet, inden du går til frokost og så stå op så længe, du har lyst efter frokost. Hæv bordet igen inden du går hjem, så du kan starte dagen efter med at stå op.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background