Planlæg dine måltider - og vær på toppen hele dagen

For mange kommer trætheden snigende i løbet af dagen, men du kan sagtens holde dampen oppe både fysisk og mentalt med de rigtige spisevaner.

Her er en simpel kostplan, der hjælper dig til at holde energien hele dagen. Husk også at drikke masser af vand.

Kl. 07:

Spis en stor portion morgenmad, der er rig på kulhydrater og fattig på fedt som fx morgenmadsprodukter, groft brød og frisk frugt. Det giver den bedste næring til krop og hjerne. Suppler med en kop kaffe eller te. Husk at give dig tid til at spise morgenmad.

Kl. 10:

De fleste bliver som regel sultne, før det er tid til frokost. Spis et stykke frisk frugt. Frugt er rigt på kulhydrater, der stabiliserer dit blodsukker frem til frokost. En frisk frugt om formiddagen er som regel nok.

Kl. 12:

Til frokost skal du sørge for at få masser af kulhydrater, som findes i brød, grønsager, ris, pasta og kartofler. Det er også vigtigt, at du får protein i frokosten, da det hjælper til at holde hjernens energigivende signalstoffer oppe. Det betyder også, at du kan undgå sløvheden midt på eftermiddagen. Protein får du bedst fra kød, kødpålæg, fisk, fiskepålæg, æg, skaldyr eller ost.

Kl. 15:

For at supplere blodsukkeret om eftermiddagen kan du igen spise frisk frugt. Men du kan også spise rå grønsager eller en grovbolle.

Kl. 18.30:

Skift mellem forskellige sunde retter, der er rige på næring. Tænk specielt på at få masser af grønsager. Dyrk den gode smag og spis sammen med mennesker, du kan lide. Det giver næring, nydelse og nærvær, så du bedre stresser af og bliver opladet til en ny dag.

Kl. 22.30:

Frugt er optimalt og gør det også lettere at falde i søvn, så du vågner frisk og udhvilet dagen efter. Bananer er særligt gode.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: