Sådan skal du spise dagen før et løb

Dagen før et løb skulle dine kulhydratdepoter allerede gerne være fyldt op, og nu skal du i stedet have fokus på at spise mavevenlig mad, fx sushi.

sushi med laks på hvid baggrund

Sushi er god før-løbs-mad - især hvis du er vandt til at spise det.

© iStock

Spis mavevenlig mad

Dit mave-tarm-system skal have ro, så spis kun de madvarer, som du ved, kroppen har det godt med. Den helt overord­nede regel lyder derfor: Kør en tryg strategi! Dine kulhydratdepoter skulle gerne for længst være fyldt op, så skån maven for et pastaorgie!

Spis små lette måltider hen over dagen. Har du en sart mave, så undgå at spise for fiberrigt det sidste døgn. Det vil sige: ingen kål og tørrede bælgfrugter, og undgå også røgede madvarer.

Sushi er et godt valg til din aftensmad, da skaldyrene, fisken og de hvide ris ligger let i maven.

Sådan kan du spise dagen inden et stort løb

  • Morgenmad: 2-3 dl skyr med 50-75 gram bær, 10-15 mandler og lidt akaciehonning. Et krus te.

  • Formiddag: Hold blodsukkeret stabilt med en banan og 15-20 cashewnødder. Drik 200 ml væske til.

  • Frokost: 2 stk. fuldkornsrugbrød med makrel i tomat og evt. mayonnaise. Hertil en grøn salat af spidskål/iceberg, cherrytomat, agurk, peberfrugt og 1 spsk. olie-eddike-dressing. Drik et stort glas vand (min. 3 dl).

  • Eftermiddag: 1 energibar, 1 stk. frugt og 2 dl vand.

  • Aften: Sushi og et glas vand.

  • Sen aften: Lidt mørk chokolade og et krus urtete.

    Nu er det blevet lettere at leve sundt!

    I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
    Læs mere om det nye I FORM

    • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
    • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
    • Mail med ny sund madplan hver uge
    • Gem favoritindhold – og find det let igen

    Lige nu: Prøv 30 dage gratis


    Newsletter background