Verdens bedste kur: GI-tabel

Gå efter råvarer, der holder dit blodsukker i ro. Download GI-tabel til verdens bedste kur!

Jo grovere, jo bedre! Sådan kan man kort beskrive, hvordan du skal vælge dine kulhydrater. En mere specifik metode er at gå efter madvarens GI.

Ernæringsekspert Christian Bitz og professor Arne Astrup har i bogen "Verdens bedste kur" lavet en meget overskuelig og nem anvendelig GI-tabel. Få den som IFORM-abonnent.

Jeg er ikke abonnent: Få adgang til kostplanerne

Kun for abonnenter:
For at downloade GI-tabellen ska du være abonnent - dit abo-nummer og postnummer skal være registreret under din profil.

Hvad er GI?

GI står for "Glykæmisk indeks".
Hvis en madvare har et lavt GI, betyder det, at den mætter mere, og at dit blodsukker stiger langsommere og til et lavere niveau end med kulhydratrige madvarer, der har et højt GI.

Fødevarer med højt GI (over 70) som fx hvidt brød, ris, kartofler og søde sager giver en hurtig og stor stigning i blodsukkeret.

Fødevarer med lavt GI (under 55) som fx fuldkornsbrød, bønner og fiberholdige grønsager giver dig en lavere og mere jævn stigning af blodsukkeret.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background