Jo grovere, jo bedre! Sådan kan man kort beskrive, hvordan du skal vælge dine kulhydrater. En mere specifik metode er at gå efter madvarens GI.

Verdens bedste kur: GI-tabel

Gå efter råvarer, der holder dit blodsukker i ro. Download GI-tabel til verdens bedste kur!

6. december 2011 af I FORM

Ernæringsekspert Christian Bitz og professor Arne Astrup har i bogen "Verdens bedste kur" lavet en meget overskuelig og nem anvendelig GI-tabel. Få den som IFORM-abonnent.

Jeg er ikke abonnent: Få adgang til kostplanerne


Kun for abonnenter:
For at downloade GI-tabellen ska du være abonnent - dit abo-nummer og postnummer skal være registreret under din profil.


Hvad er GI?

GI står for "Glykæmisk indeks".
Hvis en madvare har et lavt GI, betyder det, at den mætter mere, og at dit blodsukker stiger langsommere og til et lavere niveau end med kulhydratrige madvarer, der har et højt GI.

Fødevarer med højt GI (over 70) som fx hvidt brød, ris, kartofler og søde sager giver en hurtig og stor stigning i blodsukkeret.

Fødevarer med lavt GI (under 55) som fx fuldkornsbrød, bønner og fiberholdige grønsager giver dig en lavere og mere jævn stigning af blodsukkeret.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler