Kostplan til sund vægt og flad mave

Sidder tøjet lidt for stramt? Vi har lavet en kostplan til dig, der gerne vil have et sundt vægttab med mulighed for at tilpasse til lige den mad, du kan lide at spise.

Er det op ad bakke at holde en sund vægt, er der hjælp at hente i vores kostplan

© Jacob Helbig

Sådan bruger du kostplanen
Vi fortæller dig, hvilke ingredienser du kan vælge imellem, og du sammensætter så præcis det måltid, som du har lyst til at spise.

Hvis kostplanen skal virke efter hensigten, er det dog vigtigt, at ved hver kategori – protein, frugt & grønt, stivelse og fedt – overholder den angivne mængde.

LÆS OGSÅ: I FORMs kostplan til vægttab

Står der eksempelvis

Vælg mellem:
200 gram æbler og pærer
150 gram blåbær
300 gram melon
1 stor peberfrugt
250 gram tomat

Så kan du fx vælge at spise 150 gram blåbær. Alternativt kan du sprede indtaget ud, så du spiser 1/3 blåbær (50 gram) og 2/3 melon (200 gram). Dermed bliver kosten mere varieret.

Træning er ikke en del af planen, men vi anbefaler altid, at du får så meget bevægelse ind i din dagligdag som muligt. Hvis du ikke allerede har en træningsrutine, så tilføj en daglig gåtur på minimum en halv time.

Det er individuelt, hvor stort et vægttab planen vil give. Det afhænger, hvor nøje du overholder den, men også af dine gener og dit udgangspunkt - altså hvor meget, du vejer, når du går igang. Denne kostplan er ikke designet til ultra hurtigt vægttab, for det går alt for hårdt udover din muskelmasse - specielt, hvis du ikke styrketræner.

Fordelen ved denne plan er at den er effektiv i det lange løb, fleksibel, sund og forholdsvis nem at overholde. Rigtig god fornøjelse!

Newsletter background