Hvornår skal der mere vægt på?

Jeg er ved at skabe mig en rutine med styrketræning, men hvornår skal jeg egentlig øge belastningen. Det skulle jo nødigt blive for nemt?

3. marts 2015 af I FORM-redaktionen

Det er super godt, at du er bevidst om, hvor meget vægt du træner med. Kvinder har nemlig ofte en tendens til at styrketræne for let, og så rykker formen sig ingen vegne. Det er vigtigt, at man træner tungt nok, og at man sørger for at udmatte musklerne.

Hver 4.-6. uge bør du teste, om du er klar til mere vægt. Du må ikke kunne tage mere end 15, max 20 gentagelser i en øvelse – kan du det, træner du for let, og du må skrue op for den vægt, du træner med. Det optimale er, at du laver en øvelse 10-15 gange med en vægt, der er tung nok til, at du er tæt på udmattelse til sidst.

Hvad betyder dit BMI-tal?

Et godt råd til din styrketræning er desuden, at du udvælger 4-6 basisøvelser, der dækker hele kroppen. Lav 1-2 sæt af hver, hvis du er utrænet, 4-5, hvis du er trænet.
Styrketræn mindst to gange om ugen, og sørg for, at dine bevægelser er kontrollerede, så du får noget ud af bevægelsen både på vej ned og på vej op i den.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: