Læs også

4. Squat

Tab ½ kg om ugen med en magisk trio: Løbeprogram, slankeøvelser og kostråd.

Løb og tab ½ kg om ugen

Få 10 ugers slankeprogram, der viser hvornår og hvor langt du skal løbe - og hvilke styrkeøvelser du skal lave hvornår.

2. januar 2014 af I FORM

Løb dig slank

I FORM giver dig guiden til, hvordan du kan løbe dig ½ kg slankere om ugen, uanset om du er begynder eller vant til at løbe 5 km.

Sæt farten ned 

En af de vigtigste knapper er tempoet. Flere undersøgelser viser, at det langtfra er ligegyldigt, hvor meget du fyrer den af under træning. Og modsat det, som mange går og tror, så er det ikke de træningspas, hvor du er gasblå i hovedet af anstrengelse, der giver pote. 

Nej, intensiteten skal ned, så du angriber kroppens fedtdepoter allerede under træning. Intensive ture giver godt nok størst kalorieforbrænding pr. minut, men de gør dig også mere sulten. 

Dermed hiver du let de forbrændte kalorier indenbords igen i de næste måltider. Anderledes ser det ud, hvis du forlænger dine ture og holder intensiteten nede. Her er det nemlig især kroppens fedtdepoter, der leverer energien.

Varier din træning 

Den anden knap, som er vigtig at justere på, er variationsknappen. Hvis du altid løber den samme tur i samme tempo, vænner kroppen sig til det, den bliver mere økonomisk i sine bevægelser og forbrænder derfor mindre. Krydr derfor din træning med nye løbeøvelser eller uvante motionsformer. Skip fx den ene løbetur, og drøn i stedet ud i skoven på mountainbike eller ryk træningen ind i fitnesscentret. 

Hemmeligheden bag de gode resultater er, at den alternative træning skal udfordre dine muskler med intensiv belastning. Store stærke muskler forbrænder masser af kalorier, også i hvile. Derfor er det en rigtig god idé at krydre din løbetræning med øvelser, der stimulerer til muskelvækst. 

På I FORMs hjemmeside har vi løbeprogrammer til alle niveauer - så der er med garanti også et løbeprogram til DIG! 

Vind over sulten 

Selv om pulsen er høj og du knokler, er det (desværre) en naturlov, at forbrændingen ligger omkring 1 kalorie pr. km for hvert kilo, du vejer. Eller med andre ord: Vejer du 65 kg, vil du forbrænde cirka 325 kcal på en 5-km’s løbetur. Løber du den tur tre gange om ugen, forbrænder du omkring 1000 kcal. Det er det kalorieunderskud, som er påkrævet for at slippe af med omkring 150 gram fedtvæv – hvis altså du ikke spiser en krumme ekstra. 

Og det er netop dét, mange af os kommer til. Er du sulten, skal du naturligvis spise, men tænk over, at det, du putter i munden, skal gøre dig mæt.

Den magiske slanketrio

Slankeprogrammet består af løbeprogram, slankeøvelser og kostråd for 10 uger. Du downloader automatisk 2 programmer: "Slanketræning til begynderen" og "Slanketræning til 5-km-løberen".

Vil du tabe dig, er løb et klogt valg, især hvis du griber projektet an på den smarte måde. For at få fuld effekt af alle de forbrændte kalorier skal du nemlig også skrue på et par andre knapper.

Kostråd

Sådan skruer du op for vægttabet med din kost.
Se kostrådene her

Slankeøvelser

Øg din forbrænding med 6 øvelser på løbeturen.
Se øvelserne nederst på siden.

I FORM anbefaler
Vil du have mere ud af din træning og skabe synlige resultater? I FORM Kostdagbog hjælper dig med at holde styr på din kost og balancen mellem protein, kulhydrater og fedt. Log din træning, og lad os guide dig til det rette kalorieindtag!
Prøv I FORM Kostdagbog gratis her

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler