HOT eller NOT? Se her, hvilke fødevarer der gavner din tarm - og hvilke du helst skal styre uden om.

HOT & NOT: Disse fødevarer er gode og dårlige for dine tarme

Hvad er godt at spise, hvis du vil tabe dig og forkæle dine tarme samtidig - og hvad er skidt? Se vores HOT&NOT-liste med 10 geniale fødevarer, som de sunde tarmbakterier vil elske, og 7 som både skader din vægt og din maves sundhed.

1. september 2017 af Irene Brøndum

HOT: 10 ting, du meget gerne må spise (mere) af

1. Grøntsager. Et absolut must for dine tarme. Flet gerne grøntsager ind i alle dagens måltider. Gnask det råt, og fyld det i supper, smoothies, omeletter eller gryderetter. Variér, så du får en masse forskellige slags, og vælg meget gerne økologiske. Husk at drikke rigeligt med væske til.

Dine tarme elsker grøntsager. Med en spiralizer er det nemt at få masser af grønt! Lige nu får du en spiralizer + 3 numre af I FORM for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.)!

2. Bær. Du kan putte dem i grød, yoghurt, smoothies og salat - friske eller frosne. Supplér gerne med et par stykker frisk frugt dagligt.

3. Fisk og skaldyr. Gerne flere dage om ugen. Variér så du både får fede og magre fisk. Variér også meget gerne tilberedningsmetoden, så du ikke steger og griller hver gang. Dampning er en supersund måde at tilberede fisk på.

4. Fjerkræ. Køb det gerne ferskt i stedet for forarbejdet, og brug resterne som pålæg.

5. Nødder, mandler, frø og kerner. Spis gerne mange forskellige slags. Brug dem til gratinering i stedet for rasp, drys dem på morgenmaden, og i dine salater.

6. Surmælksprodukter og ost. Brug det i hjemmerørte dressinger og bagværk, som morgenmad eller sund dessert. Vælg naturelprodukter, dvs. uden tilsat sukker og sødemidler. Vælg gerne produkter med levende probiotiske bakterier, fx A38 eller Cultura. 

7. Ris, havre, hirse, boghvede, quinoa og kartofler. Prioritér stivelseskilder uden gluten. Servér fx en dejlig grød, tag et par kartofler til dagens hovedmåltid, eller put kolde ris i en salat.

8. Bælgfrugter og linser. Put dem i både sammenkogte retter og salater. Vær opmærksom på, at bælgfrugter skal lægges i blød inden brug, da de ellers kan være giftige og give mavesmerter.

9. Mørk chokolade. Hold dig til et lille stykke om dagen. Spis fx chokoladen finthakket på en portion yoghurt. Vælg mørk chokolade, der har et højt indhold af kakao.

10. Vand, te og kaffe. De fleste af os har behov for omkring 2 liter vand dagligt. Bliver du træt af at drikke almindeligt postevand, så prøv at tilsætte citron, krydderurter eller frosne bær.

LÆS OGSÅ: Sense kur - slank med sund fornuft

NOT: 7 ting, du med fordel kan begrænse

1. Færdigretter og fastfood. Skal det gå hurtigt, så husk, at en portion havregryn, en omelet eller et stykke glutenfrit brød med fiskepålæg og et par grøntsagsstænger også er en slags fastfood.

Læs også: Lynguide til glutenfri kost

2. Sukker. Skær ned på - eller undgå helt - mad med sukker, dvs. slik, kiks, kager, marmelade, saft, osv. 

3. Kød fra firbenede dyr som okse, lam og svin. Spis i stedet fjerkræ, mejeriprodukter, æg, bønne, linser, fisk og glutenfri grød.

4. Forarbejdet pålæg. Erstat kødpålæg med avocado, ost, tomat, æg, banan eller en rest fjerkræ eller fisk fra aftensmaden.

5. Gluten. Om du vil skære gluten helt ud af kosten i en periode eller blot begrænse dit indtag er helt op til dig. Prøv det af, og mærk efter, hvad din krop fortæller dig. Vær obs på, at gluten ikke kun gemmer sig i brød, men også i pizza, panering, kiks, kage, mysli, knækbrød og slik. 

6. Konsistensmidler. Dem finder du hovedsageligt i købedressing, færdigkøbt sauce, mayonnaise osv. Lav i stedet din egen guacamole, tomatsalsa eller hjemmerørte dressing af yoghurt og urter, og fyr den endelig af med krydderurter, citronsaft, ingefær og chili.

7. Sødestoffer. Væn dig i stedet til, at alting ikke behøver at smage sødt. 

Tjek hele FORMs tarmkur

TARMKURENS MUST-HAVE

På tarmkuren skal du spise rigtig mange grøntsager, og det kan hurtigt blive lidt ensformigt med revne gulerødder og squash i tern. En spiralizer er derfor det bedste, du kan investere i! Med det smarte lille køkkenredskab i hånden er det nemlig supernemt og sjovt at få masser af grønt. Spiralizeren tryller alverdens grøntsager om til flotte strimler, der er lige til at smide i salaten eller servere som et alternativ til den traditionelle pasta. Lige nu får du en spiralizer, når du bestiller 3 numre af I FORM. Den samlede pris er KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.)! 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler