Bliv bikiniklar med Dash-diæten

Det er enkelt og ligetil at følge en DASH-kostplan, da den bygger på almindelig nordisk mad. Når du har gennemgået disse tre trin, er du klar til at begynde at spise ... og tabe dig.

  1. 50 kalorier = 9 gram 2. 100 kalorier = 19 gram 3. 150 kalorier = 28 gram 4. 250 kalorier = 47 gram 5. 500 kalorier = 93 gram

1. Få styr på dit kalorieforbrug

Du skal først finde ud af, hvor mange kalorier du cirka forbrænder hver dag. Som en tommelfingerregel kan du gå ud fra, at jo mindre du vejer, og jo mindre du rører dig, jo lavere er dit kalorieforbrug. Omvendt har du et højere kalorieforbrug, hvis du er meget aktiv.

Sådan spiser du efter DASH - hent guiden her

2. Find dine DASH-portionstal

Se i skemaet, hvor mange portioner du kan spise hver dag. Du må spise stort set alting, men antallet af portioner i de forskellige fødevaregrupper er afgørende for, at din kost bliver sammensat, så den giver et vægttab.

Print skema til din DASH-diæt her

3. Få styr på portionerne med din DASH-portionsguide

Du behøver ikke at veje og måle alting, når du følger en DASH-kostplan, men det er vigtigt, at du ved, hvor stor en portion er. En portion er i en DASH-kostplan en fast størrelse, som du skal lære at kende. Du kan se i skemaet herunder, hvor stor en portion er inden for de forskellige fødevaregrupper. Du lærer dem hurtigt at kende, når først du begynder at bruge planen.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background