Gør sommerens isspisning lidt sundere!

Spis is med god samvittighed

En enkelt is på en varm sommerdag skader ikke, men siger vejrudsigten sol hele sommeren, risikerer du at blive straffet på badevægten. Med disse tips bliver sommerens isspisning lidt sundere.

20. juli 2016 af I FORM
#Is

Nyd sommerens is lidt sundere


  • Find frugterne Du kan finde en del sodavandsis med ret meget frugt i. Det sparer dig ikke nødvendigvis for kalorier, men løfter helt naturligt indholdet af sunde stoffer. Kig på ingredienslisten efter mængden af frugt og eventuelt juice. Står det ikke præcist, er et lille tip, at du kan se efter placeringen i ingredienslisten. Jo længere fremme frugten nævnes, jo mere er der af den i isen.

  • Tjek kalorierne Mange ser efter kalorie- og fedtindholdet pr. 100 gram, når de vurderer, hvor meget et produkt sætter sig på sidebenene. Men det hjælper ikke rigtig, for vi ender jo med at spise hele isen, uanset hvad den vejer. Hvis du vil sammenligne forskellige is og finde den med færrest kalorier, så husk derfor at omregne til indholdet pr. is.
  • Drop vaflen Hvis du alligevel synes, at vaflen er kedelig og ligegyldig, så bed om at få isen i et bæger. På den måde sparer du med et snuptag adskillige kalorier – endda de mest usunde af slagsen, da en isvaffel reelt ikke er andet end en hvededej fuld af sukker og fedt.

  • Prøv skyr-is Der findes et par skyr-is på markedet, du kan prøve som alternativ. Tjek efter, at proteinindholdet er tilstrækkelig højt (min. 5 g/100 g). En god skyr-is rummer ud over de mange proteiner typisk også kun en tredjedel af fedtet i en almindelig flødeis.
  • Gå efter sorbet Når du især har trang til noget koldt og læskende i varmen, så gå efter sorbetis. En god sorbetis indeholder en del frugtsaft og er derfor sundere end en almindelig sodavandsis. Samtidig sparer du cirka 25 procent af kalorierne i forhold til en flødeis, så du har alt at vinde med sorbeten.
  • Snup den mindste Vil du gerne have plads til at nyde en kold is hver dag i sommerferien, uden at badevægten går amok, så snup en lille sodavandsis. De fleste indeholder kun omkring 50 kalorier, så selv efter tre ugers ferie vil kaloriemængden blot svare til en stigning i vægten på 300 gram. Og den kan du endda undgå ved at gå en lille kilometer ekstra om dagen, for så er den is forbrændt igen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: