© Jakobhelbig.com

Myte: Mindre motion øger dit vægttab

Mange tror, at vejen frem til et effektivt vægttab starter med en kostomlægning, men er det nu så simpelt?

20. januar 2016 af Irene Brøndum

Husk motionen ved et vægttab

Nogle i slankeindustrien advokerer for, at det er bedst at begynde med en kostomlægning. Så kan man altid koble motionen på senere, hvis man orker. Og ja, det er korrekt, at motion kan sløre et vægttab, fordi muskler vejer mere end fedt, fordi man får mere blod, og fordi glykogendepoterne bliver større. Men det faktum, at du opbygger muskler, samtidig med at du taber fedt, giver dig til gengæld det sundest mulige vægttab. Motion ser ud til at kunne mindske bugfedmen og øge din insulinfølsomhed i muskler og lever.

Muskelmassen er desuden mere metabolisk aktiv end fedtet. Det vil sige, at jo mere du træner dine muskler, jo højere vil dit hvilestofskifte blive. Motion er altså meget vigtigere for din sundhed end et vægttab, som du kun opnår ved at lægge kosten om.

Tag cyklen, når du skal på arbejde eller i supermarkedet, fyr rengøringskonen og overtag kommandoen over trappevasken, og slæb ungerne med i svømmehallen i tide og utide. Alt tæller.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler