© Colourbox.com

Myte: Kalorietælling er vejen frem

Det er ikke kun fedt, du taber, hvis du taber dig ved at tælle kalorier.

10. februar 2016 af Irene Brøndum

Sæt pris på din pæreform

Når du tæller kalorier og taber dig, taber du ikke kun fedt. Det er nærmest uundgåeligt, at du også taber fedtfri masse. Det vil sige, at du tærer på muskler og organer. Det faktum, at du taber muskelmasse, kan være medvirkende årsag til, at vægttab øger dødeligheden og ikke sænker den.


En anden tese er, at noget af den fedtmasse, man rent faktisk smider, er sundt for ens helbred. Det drejer sig især om det fedt, der sidder omkring bagdel, hofter og lår.


- Vi ved, at der er sammenhæng mellem hofteomkredsen og dødeligheden. Jo bredere hofter, jo lavere dødelighed, forklarer professor Kim Overvad.


Så måske er det på tide, at man slutter fred med sin store mås i stedet for at bekrige den. Når du sparer på kalorierne, stiller det desuden ekstremt høje krav til, at du får sammensat din kost korrekt, da du ellers let risikerer at komme til at mangle vigtige næringsstoffer. Mangel på kalk og D-vitamin kan give skøre knogler, og for lidt jern giver blodmangel.

Hvis du tæller kalorier, kan du bruge I FORM Kostdagbog, der giver dig et overblik over, at det er de rigtige kalorier, du skærer fra, så du øger din sundhed.

Find flere myter om vægttab her.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: