© iStock

Myte: Et stort, hurtigt vægttab holder længere

Mange tror, at et vægttab handler om at smide så mange kilo som muligt, men er det nu også det sundeste?

10. februar 2016 af Irene Brøndum

Inden du går på kur, så tænk dig rigtig godt om: Hvor meget vil du det her, og er du klar til at ofre det, der skal til? Det kræver stor selvdisciplin at holde et vægttab ved lige. Du skal tænke over alt, du putter i munden – hver dag – veje dig jævnligt og dyrke mere end en times motion dagligt. Statistikken er nemlig imod dig.

95 procent af alle, der taber sig, tager det hele på igen. Mange tager endda mere på, fortæller professor Tina Vilsbøl, der forsker i overvægt og diabetes.

- Jeg plejer ikke at sige, HVIS de får tilbagefald, men NÅR de får tilbagefald. Det er bedre at være mere realistisk og mindre religiøs omkring sit vægttab. Måske skal man nøjes med at smide et par kilo, som man til gengæld ikke tager på igen. Eller koncentrere sig om at lade være med at tage mere på og til gengæld begynde at dyrke motion. Vi ved fra træningsstudier med efterfølgende skanninger, at selv de, der ikke taber sig overhovedet, ændrer deres kropssammensætning, når de motionerer, så de får mindre fedt omkring organerne. Og det er det vigtigste, da dette fedt helt sikkert er det farligste i forhold til at udvikle diabetes, fortæller Tina Vilsbøl.


En svensk undersøgelse viser, at folk, der motionerer mindst to gange ugentligt, har 75 procent lavere forekomst af fedt omkring organerne end dem, der motionerer mindre.

Find flere myter om vægttab her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler