TRIN 6: Find på alternativer til mad

Find konklusionen fra Trin 1 frem.

1. januar 2012 af I FORM-redaktionen

Det er nu tid til at se på, hvordan du kan tackle de situationer, hvor du hidtil har spist for meget - eller undgå, at de opstår.

Fandt du fx ud af, at du faktisk ikke spiser særlig meget til måltiderne, men til gengæld spiser løs efter arbejdstid, kan det være en løsning at sørge for at spise en god og nærende morgenmad og frokost - og få sunde mellemmåltider.

Prøv det, selv om du synes, at det er fjollet at spise mere i situationer, hvor du godt kan kontrollere dit madforbrug.

Tænk på, at det er det, din krop har brug for, og at du måske ikke får trang til søde sager senere.

Det kan også være, at du fandt ud af, at du guffer mere, når du er stresset. Og så er det stressen, du skal arbejde med. Tving dig til at geare ned. Tag fx 5 minutter på arbejdet med afslappende musik i hovedtelefonerne. Sig nej til ekstraopgaver. Dyrk yoga eller tag et varmt, duftende karbad om aftenen.

Spiser du for at trøste dig selv, når du er ked af det, så giv i stedet dig selv lov til at mærke din sorg og snak med andre om det. Dæmper du vrede og irritation med mad, så giv efter for følelsen. Skæld ud eller slå i bordet - også selv om du er alene. Få vreden ud og prøv så at gøre noget ved det, der gjorde dig vred eller irritabel.

Spiser du, når du føler dig underlig tom indeni, så tænk over, hvad der giver dig denne følelse. Drømmer du måske om et mere spændende liv? Så drøm videre og overvej så, hvad kan du gøre for at få det.

Spiser du mere i perioder, hvor det går skævt med dit parforhold, så tænk over, hvad der går galt mellem jer, og hvad du kan gøre ved det.

Har du svært ved at sige nej, når der står kage på bordet, så tænk over, hvorfor det er sådan. Måske har du fra barn af lært, at du gør folk kede af det, når du siger nej tak til mad. Eller måske har du aldrig lært at hygge dig uden mad? Alt efter, hvor dit problem er, kan du lave en liste med ting, du kan gøre i situationer, hvor du typisk spiser for meget.

En liste med mulige løsninger på de problemer, som gør, at du spiser for meget, og/eller en liste over, hvordan du kan tackle de følelser, som du hidtil har dulmet med mad.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: